- Startsida
- SKR
- Tjänster
- Statistik
- Öppna jämförelser
- Socialtjänst, brukarundersökningar
Socialtjänst, brukarundersökningar
SKR stödjer medlemmarna att årligen genomföra brukarundersökningar. Undersökningarna ger kunskap om hur brukare upplever kontakten med och stödet från socialtjänsten. Resultatet används för att utveckla verksamheten i dialog med brukare och personal.
Fem undersökningar genomförs i år inom funktionshinderområdet samt individ- och familjeomsorg.
Brukarundersökningar 2023
Anmälan för kommuner till årets undersökningar är öppen. För privata aktörer öppnar anmälan den 13 april. Kommuner och privata aktörer anmäler sig via en anmälningsportal på Enkätfabrikens webbplats – en för kommuner och en för privata aktörer.
I år genomförs fem undersökningar, två om myndighetskontakten och tre för utförarverksamheter, där en av dem är en pilotundersökning om öppna insatser inom social barn- och ungdomsvård.
Tidplaner, vägledningar och information om årets undersökningar finns på webbsidorna för respektive undersökning. Där kan du också ta del av det sammanfattade resultatet för tidigare år.
Brukarundersökning, öppna insatser inom social barn- och ungdomsvård
Brukarundersökning, utförarverksamheter inom funktionshinderområdet
Brukarundersökning, myndighetskontakten inom funktionshinderområdet
Brukarundersökning, myndighetskontakten inom individ- och familjeomsorg
Brukarundersökning för placerade barn och unga
Fördelar med att delta i nationella brukarundersökningar
Videon innehåller infografik som beskriver varför brukarundersökningar är viktiga för en kunskapsbaserad socialtjänst, nyttan med SKR:s nationella undersökningstjänst samt resultat från tidigare år.
Fyra av fem kommuner har deltagit i någon av SKR:s brukarundersökningar de senaste tre åren och vi välkomnar fler. Fördelar med att delta i nationella brukarundersökningar, i jämförelse med att göra egna lokala, är att kunna jämföra sig med andra för att se hur era verksamheter ligger till. I SKR:s nationella brukarundersökningar ingår olika stöd för att underlätta genomförandet, bland annat uppstartsmöten, resultatseminarier och informationsmaterial.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Mia Ledwith
Samordnare