- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Kollektivavtal
- Samverkansavtal
- Chefens ansvar i samverkan
Chefens ansvar i samverkan
Chefer har i sin roll ansvar för såväl verksamhet som arbetsmiljö. En chef kan åstadkomma en effektiv verksamhet och attraktiv arbetsmiljö i samarbete med medarbetare, fackliga företrädare och skyddsombud. Genom att engagera och involvera fler skapas en dynamisk verksamhet där olika perspektiv, kunskaper och erfarenheter tas till vara. Dessutom leder det till en mer hälsofrämjande arbetsmiljö.
Samverkansavtalet som grund
Chefer har ansvar för en väl fungerande samverkan utifrån kommunens eller regionens gällande samverkansavtal. En förutsättning för chefens ansvar är att samverkansstrukturen motsvarar organisationens beslutsnivåer, att mandat och befogenhet motsvarar uppdraget eller befattningen. Lika viktigt är att chefen får tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter.
Avtalet utgör grunden för en strukturerad och inkluderande samverkansprocess med tydliga former för delaktighet, inflytande, information och återkoppling.
Det är chefen som leder och fördelar arbetet. I samverkan får chefer bättre underlag inför beslut när medarbetare, fackliga företrädare och skyddsombud är delaktiga och bidrar med sin kompetens.
Genom samverkan enligt gällande samverkansavtal fullföljer chefer den informations- och förhandlingsskyldighet som följer av Medbestämmandelagen, MBL, och den samverkan som regleras i Arbetsmiljölagen, AML.
Samverkan ger stabilitet och trygghet
Genom en fastställd mötesstruktur, transparent informationsutbyte och regelbunden återkoppling främjas en känsla av trygghet och ömsesidig tillit. Detta skapar en gemensam förståelse om hur verksamhet och arbetsplats kan utvecklas på bästa sätt.
I samverkan stärks chefers, medarbetares, fackliga företrädares och skyddsombuds beredskap och handlingskraft att tillsammans snabbt ställa om, anpassa och organisera verksamheterna efter nya behov. Det har inte minst pandemin visat.
Samverkanskultur
En vilja att samverka och respekt för olika roller är grundläggande för att samverka och kunna skapa en god samverkanskultur. En kultur med högt i tak, där information och återkoppling delas, gör att fler får insikt i utmaningarna och förstår hur de kan bidra till verksamhetens kvalitet.
En förutsättning är att tid och utrymme finns för dialog på mötena. För meningsfulla och effektiva möten behöver kallelser, information och underlag komma ut i god tid före arbetsplatsträffar, APT, och samverkansgrupper. För att skapa förståelse och förankring samt undvika stress och oro är det viktigt med återkoppling på frågor som varit uppe för dialog och kanske beslutats på andra ställen i organisationen. Med andra ord, struktur, ordning och reda är betydelsefulla för att skapa en god samverkanskultur.
Arbetsmiljöarbete i samverkan
Det systematiska arbetsmiljöarbetet utgår från arbetsplatsen och innebär att löpande identifiera risker för ohälsa och olycksfall, ta fram åtgärder och följa upp dessa i en handlingsplan. Chefer kan i dialog med medarbetare och på APT tidigt uppmärksamma det som fungerar bra och det som behöver förändras.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Lärande organisation
APT och samverkansgrupper blir i samverkan betydelsefulla arenor för kompetens- och erfarenhetsutbyte. Möten där tillfälle ges att lära av varandra och utvecklas tillsammans i vardagen. Genom begripliga minnesanteckningar och protokoll blir information och kunskap en integrerad del av organisationens DNA, gemensamma minne. Dessutom minskar verksamhetens sårbarhet när medarbetare slutar.
Lärande i vardagen bidrar till en mer robust och hållbar verksamhet samt en mer dynamisk arbetsplats när det ingår i samverkanstrukturen, i dialog mellan chef och medarbetare, på APT och i samverkansgrupper.
Frågor och svar om samverkan och samverkansavtalet
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Christin Granberg
Förhandlare