Publicerad 17 mars 2025

Samverkansavtal

Samverkan är ett förhållningssätt och en metod för att medarbetare, chefer, fackliga företrädare och chefer tillsammans ska utveckla verksamhet och arbetsmiljö. En bra samverkan leder till en bättre välfärd.

Arbetsgivaren kan använda ett samverkansavtal för en fråga om verksamhet och arbetsmiljö. Då uppfyller arbetsgivaren sin skyldighet att informera och förhandla enligt medbestämmandelagen (MBL) och samverka enligt arbetsmiljölagen (AML). En väl fungerande samverkan underlättar och förkortar införande av nya rutiner och arbetssätt.

Partsgemensamt digitalt stöd

Parternas stödteam för samverkan har tagit fram ett digitalt stöd i form av en guide. Guiden kan användas när ni som lokala parter ska teckna ett nytt samverkansavtal eller revidera ett befintligt.

Guide till lokalt samverkansavtal

Avtal om samverkan och arbetsmiljö

SKR, Arbetsgivarförbundet Sobona och centrala fackliga organisationer inom den kommunala sektorn har slutit ett centralt avtal om samverkan och arbetsmiljö.

Avtal om samverkan och arbetsmiljö (PDF) Pdf, 188 kB.

Partsgemensam kommentar till avtalet

Parterna har gemensamt tagit fram en kommentar till avtalet. I denna kommentar beskrivs avsikten med avtalet och hur det kan användas för att utveckla verksamhet, arbetsplats och arbetsmiljö i er organisation lokalt.

Partsgemensam kommentar till Avtal om samverkan och arbetsmiljö (PDF) Pdf, 560 kB.

Parternas vision av samverkan

Välfärd, kvalitet och hälsa i samverkan genom att alla medarbetarna involveras, att kompetens och erfarenheter tillvaratas. Välfärdens arbetsgivare blir attraktivare med bättre verksamhet och friskare arbetsplatser.

Informationsansvarig

  • Christin Granberg
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.