- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Kollektivavtal
- Samverkansavtal
Samverkansavtal
Samverkan är ett förhållningssätt och en metod för att medarbetare, chefer, fackliga företrädare och chefer tillsammans ska utveckla verksamhet och arbetsmiljö. En bra samverkan leder till en bättre välfärd.
Arbetsgivaren kan använda ett samverkansavtal för en fråga om verksamhet och arbetsmiljö. Då uppfyller arbetsgivaren sin skyldighet att informera och förhandla enligt medbestämmandelagen (MBL) och samverka enligt arbetsmiljölagen (AML). En väl fungerande samverkan underlättar och förkortar införande av nya rutiner och arbetssätt.
Partsgemensamt digitalt stöd
Parternas stödteam för samverkan har tagit fram ett digitalt stöd i form av en guide. Guiden kan användas när ni som lokala parter ska teckna ett nytt samverkansavtal eller revidera ett befintligt.
Avtal om samverkan och arbetsmiljö
SKR, Arbetsgivarförbundet Sobona och centrala fackliga organisationer inom den kommunala sektorn har slutit ett centralt avtal om samverkan och arbetsmiljö.
Avtal om samverkan och arbetsmiljö (PDF) Pdf, 188 kB.
Partsgemensam kommentar till avtalet
Parterna har gemensamt tagit fram en kommentar till avtalet. I denna kommentar beskrivs avsikten med avtalet och hur det kan användas för att utveckla verksamhet, arbetsplats och arbetsmiljö i er organisation lokalt.
Partsgemensam kommentar till Avtal om samverkan och arbetsmiljö (PDF) Pdf, 560 kB.
Parternas vision av samverkan
Välfärd, kvalitet och hälsa i samverkan genom att alla medarbetarna involveras, att kompetens och erfarenheter tillvaratas. Välfärdens arbetsgivare blir attraktivare med bättre verksamhet och friskare arbetsplatser.
Informationsansvarig
-
Christin Granberg
Förhandlare