Publicerad 10 januari 2025

Allmänna frågor och svar om tjänstepensioner

Allmänna frågor och svar om kollektivavtalade tjänstepensioner.

Uppehåll i utbetalning av tjänstepension

  • Vad innebär det att göra ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension?

    Pensionärer som återgår till arbete under pensioneringen kan i dag göra uppehåll i pågående utbetalning av den allmänna pensionen. Däremot har det tidigare inte varit möjligt att göra uppehåll i utbetalningen av tjänstepensionen. En konsekvens av det är att till lönen lades den utgående tjänstepensionen, vilket gjorde att skattenivån ökade, och en större del av inkomsten gick bort i skatt.

    SKR och Sobona har länge försökt påverka lagstiftaren att undanröja dessa onödiga hinder och den 23 oktober 2024 fattade riksdagen ett positivt beslut i frågan. SKR och Sobona tillsammans med de fackliga parterna hade redan inför beslutet i riksdagen kommit överens om hur ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension ska ske.

  • Från när kan jag göra ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension?

    För de flesta går det att göra uppehåll i utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension där utbetalning har påbörjats, från 1 januari 2025, men senast från och med den 1 juli 2025 ska alla erbjudas denna möjlighet.

  • Kan jag i samband med ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension ändra utbetalningstid?

    Parterna har enats om att möjliggöra ändring av tidigare överenskommen utbetalningstid till en längre eller livsvarig utbetalningstid. Syftet är att tjänstepensionsavtal ska ge alla arbetstagare en trygg och livslång försörjning, och en livsvarig tjänstepension som erbjuder en stabil inkomstkälla under hela pensionstiden.

    Under tid med uppehåll i tjänstepensionsutbetalning så räknas det som att du har påbörjat uttag. Det innebär att du kan ansöka hos försäkringsgivaren om en längre utbetalningstid eller livsvarigt, men inte förkorta utbetalningstiden.

  • Kan jag göra ett uppehåll i utbetalning av den förmånsbestämda delen av min tjänstepension?

    Nej, det är endast möjligt att göra ett uppehåll i utbetalning av den avgiftsbestämda delen.

  • Kan jag göra ett uppehåll i utbetalning särskild avtalspension (SAP-Ö) eller särskild avtalspension för brandmän (SAP-R)?

    Nej, det är inte möjligt att göra ett uppehåll i utbetalning särskild avtalspension (SAP-Ö) eller särskild avtalspension för brandmän (SAP-R).

  • Kostar det något att göra ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension?

    Uppehåll i utbetalning eller ändring av utbetalningstid är kostnadsfri.

  • Hur snabbt kan ett uppehåll i utbetalning av tjänstepension genomföras?

    Uppehåll i utbetalning av en tjänstepensionsförsäkring ska träda ikraft senast vid utgången av kalendermånaden efter ansökningsmånaden.

  • Kan jag göra ett uppehåll i utbetalning i delar av en försäkring hos en försäkringsgivare?

    Nej, uppehåll i utbetalning av en tjänstepensionsförsäkring kan endast göras av hel tjänstepensionsförsäkring.

  • Hur räknas tiden när jag har ett tidsbestämt uttag och gör ett uppehåll i utbetalning?

    Efter ett uppehåll i utbetalningen fortsätter utbetalning fram till ursprunglig överenskommen tidpunkt. Om du vid 67 års ålder påbörjat ett 15-årigt uttag, skulle utbetalningarna fortsätta utan uppehåll till 82 års ålder. Med ett uppehåll på 1 år, innebär det fortfarande att utbetalningarna sker fram till 82 års ålder eftersom den totala utbetalningstiden inte understiger den kortaste utbetalningstiden på 10 år. Detta förutsatt att du inte särskilt ansöker om att förlänga utbetalningstiden utöver ursprungligen överenskommen tidpunkt.

    Utbetalningarna får inte understiga kortast möjliga utbetalningstid på 10 år. Om du vid 67 års ålder påbörjat ett 10-årigt uttag, skulle utbetalningarna fortsätta utan uppehåll till 77 års ålder. Med ett uppehåll på exempelvis ett år, innebär det att utbetalningarna sker fram till 78 års ålder eftersom den totala utbetalningstiden inte kan understiga den kortaste utbetalningstiden på 10 år.

  • När jag påbörjade utbetalningen var den kortaste utbetalningstiden 5 år, vad gäller för mig om jag gör ett uppehåll i utbetalning?

    Efter uppehåll fortsätter utbetalningarna fram till ursprunglig överenskommen tidpunkt. Om du vid 67 års ålder påbörjat ett 7-årigt uttag, skulle utbetalningarna fortsätta till 74 års ålder. Med ett uppehåll på 1 år, innebär det fortfarande att utbetalningarna sker fram till 74 års ålder. Detta förutsatt att du inte särskilt ansöker om att förlänga utbetalningstiden utöver ursprungligen överenskommen tidpunkt.

    Utbetalningarna får inte understiga kortast möjliga utbetalningstid på 5 år. Om du vid 67 års ålder påbörjat ett 5-årigt uttag, skulle utbetalningarna fortsätta utan uppehåll till 72 års ålder. Med uppehåll på 1 år, innebär det att utbetalningarna sker fram till 73 års ålder eftersom den totala utbetalningstiden inte kan understiga den kortaste utbetalningstiden på 5 år.

  • Kan jag byta förvaltningsform eller försäkringsgivare eller flytta mitt kapital till en annan försäkringsgivare?

    Även om du gör ett uppehåll i utbetalning utbetalningen av din tjänstepension så räknas det som en pågående utbetalning. Därför är det inte möjligt att flytta dina pensionspengar till en annan fond eller till en annan försäkringsgivare.

  • Var kan jag läsa mer om möjligheten att göra ett uppehåll i utbetalning av tjänstepensionen?

Partiellt sjuka som omfattas av äldre pensionsavtal

  • Var kan jag läsa mer om förändringarna för partiellt sjuka?

  • Vad gäller för medarbetare födda före 1958?

    Förändringen omfattar enbart de som är födda 1958 och senare. Övriga omfattas fortsatt av respektive äldre pensionsavtalet fullt ut.

  • Vad gäller för arbetstagare som har anställts hos oss enbart på sin ”friska” del?

    Arbetstagare som har partiell sjuk- eller aktivitetsersättning och som på sin ”friska” del ingått en ny anställning hos en annan arbetsgivare före årskiftet 2022/2023 ska redan tidigare omfattas av eller ha förts över på den ”friska” delen till AKAP-KR, eller om denne hade rätt till förmånsbestämd ålderspension, under våren 2023 getts möjlighet att göra ett val att omfattas av AKAP-KR.

  • Vad gäller för de som omfattas av PA-KL?

    Flytten till AKAP-KR gäller inte arbetstagare som omfattas av PA-KL, men även avseende dessa arbetstagare ska att alla kommuner och regioner lämna rätt uppgifter till sin pensionsadministratör och omreglera anställning i förekommande fall.

  • Vad gäller för de som vid insjuknandetidpunkten hade rätt till förmånsbestämd ålderspension?

    De arbetstagare som omfattas av KAP-KL, och som vid insjuknandetidpunkten hade rätt till förmånsbestämd ålderspension fortsätter omfattas av KAP-KL, men ges rätt att välja att omfattas av AKAP-KR per 2025-01-01. För arbetstagare med rätt till förmånsbestämd ålderspension ska val av pensionsavtal göras senast den 31 maj 2025 på sätt som arbetsgivaren anger. Mer information om valet kommer separat.

  • Vad behöver vi som arbetsgivare göra inför överflytten?

    För att på korrekt sätt kunna avgöra vilka arbetstagare som omfattas så är det av största vikt att anställningarna ligger rätt i systemen och att omreglering av anställning skett i förekommande fall. Det är därför viktigt att alla kommuner och regioner rättar upp dessa arbetstagares anställningar i administrationssystemen snarast. Hur omläggningen till AKAP-KR ska gå till och vad som är viktigt att tänka på i samband med detta kommer er pensionsadministratör att informera om.

  • Vilka förändringar gäller för partiellt sjuka vid årskiftet 2024-2025?

    Förändringen gäller de flesta arbetstagare som kvarstått i avtalen i KAP-KL, PFA 01 eller PFA 98 och som före år 2023 antingen fått rätt till partiell sjuk- eller aktivitetsersättning eller som till följd av arbetsskada fått sin arbetsförmåga i anställningen nedsatt med minst hälften och därmed fått rätt till livränta enligt SFB med minst motsvarande andel. Dessa arbetstagare omfattas från 2025-01-01 av AKAP-KR och omfattas därmed även omfattas av avgiftsbefrielseförsäkring enligt AKAP-KR, det vill säga med de högre nivåerna som gäller för övriga på AKAP-KR.

Övriga frågor

  • Pensionsskulden i kommuner och regioner har ökat med 60 miljarder kronor senaste året, vad beror det på? (Uppdaterad: 27 mars 2024)

    Den stora delen av pensionsskuldens ökning, över 50 miljarder kronor, beror på den kraftigt höjda inflationen. Övergången till ett nytt pensionsavtal har ökat med drygt 7 miljarder för kommunerna och 3 miljarder för regionerna.

  • Från vilken ålder omfattas en arbetstagare av tjänstepensions- och försäkringsavtalen? (Uppdaterad: 11 januari 2024)

    I kommunal sektor finns ingen nedre gräns för när en arbetstagare omfattas av försäkringsskydden eller när en arbetstagare börjar tjäna in till sin pension. Det innebär att till exempel feriearbetande ungdomar tjänar in till sin pension från första anställningsdagen.

  • Utges avsättning till tjänstepension till föräldraledig även om arbetstagaren inte tar ut föräldrapenning? (Uppdaterad: 11 januari 2024)

    I avsättningen till tjänstepension vid föräldraledighet så är det den pensionsgrundande lönen som utgör beräkning. Det lönebortfall som uppkommer ersätts när arbetstagaren är ledig enligt föräldraledighetslagen, oavsett om arbetstagaren samtidigt får föräldrapenning eller ej. Detta gäller alltså till exempel även då arbetstagaren har lägre tjänstgöringsgrad för barn under åtta år om ledigheten är i enlighet med föräldraledighetslagen.

  • Kan man fortsatt träffa individuella överenskommelser om andra pensionslösningar? (Uppdaterad: 11 januari 2024)

    Nej, från den 1 januari 2023 finns inte längre möjlighet att teckna alternativa pensionslösningar i AKAP-KR eller KAP-KL. Arbetsgivaren kan dock i AKAP-KR ge nyanställda arbetstagare med en lön över 83,5 % av inkomstbasbeloppet möjlighet att kvarstå i en tidigare överenskommen pensionslösning, se § 11 AKAP-KR.

    Observera att vid en alternativ pensionslösning omfattas arbetstagaren inte heller av de kollektivavtalade försäkringarna, så som vid sjukdom, dödsfall, arbetsskada med mera. Inte heller omfattas arbetstagaren av omställningsavtalet.

    En överenskommelse om kvarstående i tidigare pensionslösning ska anmälas till pensionsnämnden.

    Pensionsnämnden för PFA, KAP-KL och AKAP-KL
    Box 90342
    120 25 Stockholm
    kansli@pensionsnamnden-kl.se

    Cirkulär 23:14 - Alternativa pensionlösningar

  • Kan vi komma överens med en arbetstagare om vilket pensionsavtal som ska gälla? (Uppdaterad: 11 januari 2024)

    Det går bra att komma överens om att en arbetstagare som tillhört KAP-KL istället ska omfattas av AKAP-KR. Dock har arbetstagaren inte rätt till tilläggsavgifter. Det är inte möjligt att erbjuda KAP-KL till nyanställd eller arbetstagare som inte redan omfattas av KAP-KL och som anställs inom en 90-dagars period från den senaste anställningen inom sektorn.

    I vissa fall passar det arbetstagaren att kvarstå i det förmånsbestämda avtalet KAP-KL och i andra fall passar det bättre att gå över till det avgiftsbestämda avtalet AKAP-KR. Det är två bra avtal att välja mellan, men som utfaller olika beroende på arbetstagarens anställningshistorik och hur denne tänker arbeta fram till pension.

    Partsgemensam valinformation till arbetstagare om AKAK-KR (PDF) Pdf, 350 kB.

  • Om vi träffar en överenskommelse om AKAP-KR, kan arbetstagaren senare ändra sitt val? (Uppdaterad: 29 augusti 2023)

    Nej, den som har valt att gå över till AKAP-KR kan inte senare välja att gå tillbaka till KAP-KL igen.

  • Vad innebär den så kallade 5-årsregeln? (Uppdaterad: 29 februari 2024)

    Arbetstagare som automatiskt kom att omfattas av AKAP-KR vid årsskiftet 2022/2023 och som senast under år 2026 kommer upp i pensionsgrundande lön överstigande 7,5 inkomstbasbelopp, har rätt till tilläggsavgifter enligt samma tabell som de som under valperioden våren 2023 gjorde ett aktivt val att omfattas av AKAP-KR.

  • Till vilken ålder bör en överenskommelse om särskild avtalspension gälla? (Uppdaterad: 14 december 2023)

    Tidpunkten har ändrats till 66 år. I AKAP-KR 11 § (KAP-KL §§ 30-32) framgår att särskild avtalspension som längst kan utbetalas fram till det arbetstagaren fyller i 32 a § LAS angiven ålder. Vidare att särskild avtalspension betalas i vart fall ut till och med kalendermånaden innan arbetstagaren fyller 65 år eller den tidigare kalendermånad då intjänad pension hos arbetsgivaren börjar betalas ut. Då höjningen av åldersgränserna i socialförsäkringarna skett så har parterna kommit överens om att justera så att dessa följer den tidpunkt då sjukersättning kan lämnas enligt SFB. Tidpunkten har därför ändrats till 66 år. Samtidigt har hänvisningen till inkomstskattelagen (IL) strukits då det är en överflödig reglering i kollektivavtal. Det kan konstateras att IL behöver beaktas i samband med eventuell överenskommelse.

    Se vidare i cirkulär 23:48.

    Cirkulär 23:48

  • Vad gäller vid verksamhetsövergång? (Uppdaterad: 11 januari 2024)

    Den övertagande arbetsgivarens pensions- och försäkringsavtal gäller som senast ett år från den dag övertagandet sker. Parterna kan däremot komma överens, vid den så kallade inrangeringsförhandlingen, om att arbetsgivarens kollektivavtal inklusive pensions- och försäkringsavtal ska gälla tidigare, till exempel från dag ett.

    För vissa arbetstagare som är sjukskrivna, har sjuk- eller aktivitetsersättning eller som fyllt 60 år kan det finnas skäl till att kvarstå i tidigare pensions- eller försäkringsavtal.

    Pensioner och försäkringar vid verksamhetsövergång

Informationsansvarig

  • Victoria Bergner
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.