Publicerad: 24 januari 2019

Uppsägning av personliga skäl

Olovlig frånvaro ifrån arbetet, arbetsvägran, misskötsamhet och liknande uppträdande kan vara grund för uppsägning om det visar sig att arbetstagaren vid en samlad bedömning är olämplig för anställningen.

Det gäller oftast om förseelsen upprepas trots att arbetsgivaren reagerat genom att varna eller på annat sätt givit arbetstagaren möjlighet till bättring. Bagatellartade förseelser som inte inneburit betydande svårigheter för arbetsgivaren är knappast ens vid upprepning saklig grund för uppsägning.

Sjukdom är normalt inte grund för uppsägning. I sådana fall ställs stora krav på arbetsgivaren att göra vad som är möjligt för att omplacera arbetstagaren. I synnerhet när det gäller arbetsgivare med många anställda är kraven stränga.

En uppsägning av personliga skäl får inte enbart grundas på omständigheter som arbetsgivaren känt till mer än två månader innan arbetsgivaren lämnat underrättelse om uppsägning till arbetstagaren.

Allmänt om uppsägning av personliga skäl

  • En uppsägning av personliga skäl ska inte komma som en överraskning för arbetstagaren, arbetsgivaren måste ha försökt komma tillrätta med eventuell misskötsamhet.
  • Arbetsgivaren ska som huvudregel göra en omplaceringsutredning.
  • Innan arbetsgivaren beslutar om uppsägning av personliga skäl är arbetsgivaren skyldig att underrätta arbetstagaren. Om arbetstagaren är fackligt organiserad ska arbetsgivaren samtidigt varsla arbetstagarens lokala fackliga organisation.
  • Uppsägning ifrån arbetsgivaren ska vara skriftlig och innehålla besked om hur arbetstagaren ska gå tillväga för att göra gällande att uppsägningen är ogiltig.
  • Uppsägning ska överlämnas personligen. Det innebär att arbetsgivaren ska överlämna uppsägningen till arbetstagaren vid ett möte. Om detta inte kan genomföras kan uppsägningen sändas i rekommenderat brev.
  • Arbetsgivaren måste ha en bra utredning som grund för uppsägningen.
  • Arbetsgivaren har bevisbördan att styrka omständigheterna som ligger till grund för uppsägningen.

Läs vidare

Blanketter och mallar

Kontakt

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

Har du en fråga om arbetsrätt och kollektivavtal med anledning av det pågående virusutbrottet? Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Frågor och svar om arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kommer att kontakta dig inom två arbetsdagar. För att underlätta återkoppling ber vi dig ange vilka tider du är tillgänglig via telefon. Om kontakt ej kan etableras kan ärendet komma att avslutas.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.






Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef
Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef


Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!