Publicerad 5 december 2024

Kompetensförsörjning inom förskola och skola

Den demografiska utvecklingen och tillgången till behöriga lärare och förskollärare skiljer sig mellan olika delar av landet. För att klara kompetensförsörjningen krävs analyser och åtgärder som utgår från de lokala förutsättningarna.

Minskande barnkullar påverkar rekryteringsbehoven

Det är framför allt utvecklingen av antalet barn och ungdomar i befolkningen som styr behoven av personal och kompetens i förskolan och skolan. Antalet barn och unga väntas minska under kommande tioårsperiod i nästan alla kommuner. 2033 kommer det vara omkring 200 000 färre barn och unga (0–19 år) jämfört med 2023. Vuxenutbildningens personal- och kompetensbehov påverkas i sin tur i stor utsträckning av invandring. Nästan alla vuxna som läser komvux på grundläggande nivå är utrikes födda.

På grund av den demografiska utvecklingen har SKR:s personalprognos, liksom Skolverkets lärarprognoser, förändrats kraftigt på bara några år. Inom förskolan och grundskolan leder de minskande barnkullarna till ett minskat behov av anställda med 12 respektive 15 procent fram till 2033, enligt SKR:s senaste prognos. Samtidigt finns det fortsatt ett rekryteringsbehov för att täcka upp för pensionsavgångar. Det finns även lokala behov av rekryteringar för att öka andelen behörig personal inom verksamheter och inom personalgrupper med låg andel behöriga.

Med ett minskat antal barn och elever blir det på många håll aktuellt att se över såväl organisation som antal förskole- och skolenheter. Förutsättningarna att anpassa skola och förskola till ett minskat barn- och elevunderlag kan se olika ut mellan kommuner. Möjligheter för befintlig personal att ställa om – såväl inom det egna verksamhetsområdet som till andra verksamheter i sektorn – är därför avgörande för att man ska kunna möta behoven som följer av den demografiska utvecklingen.

Rapport: Välfärdens kompetensförsörjning, personalprognos 2023-2033

Skilda förutsättningar kräver lokala lösningar

Behoven skiljer sig mellan kommuner, inom kommuner och mellan skolformer, ämnen och inriktningar. Demografi, lokal arbetsmarknad, pensionsavgångar, geografiskt läge och närhet till lärosäte är alla faktorer som påverkar både behovet av lärare och möjligheten för kommunerna att möta detta behov.

För att klara kompetensförsörjningen krävs analyser och åtgärder som utgår från de lokala förutsättningarna. Kommunerna gör och behöver fortsätta göra mycket lokalt. I SKR:s rapport finns många exempel på lokalt arbete med kompetensförsörjning i förskola, skola och vuxenutbildning.

Rapport: Skilda förutsättningar och lokala lösningar

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Somia Frej
    Förhandlare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.