Friskfaktorer
Friskfaktorer innebär att man utgår från det som är bra på arbetsplatsen istället för att bara fokusera på problem. Genom att utgå från det som gör att personal/arbetstagaren fungerar optimalt, ökar arbetslusten och hälsan förbättras.
Mycket i arbetsmiljölagstiftningen och i det traditionella arbetsmiljöarbetet har handlat om fokus på risker, brister och problem. Faktum är att det för det mesta är positivt för hälsan att ha ett arbete - men inte alltid. Friskfaktorerna finns såväl i som utanför arbetet. Eftersom både människor och arbetsplatser är olika blir även friskfaktorerna unika för var och en.
Åtta friskfaktorer
Forskning visar att arbetsplatser med låg sjukfrånvaro ofta kännetecknas av väl utvecklade friskfaktorer. Dessa är:
- Ledarskap, närvarande, tillitsfullt och engagerat
- Delaktighet och påverkansmöjligheter
- Kommunikation och återkoppling
- Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) i vardagen
- Rehabiliteringsarbete för lång- och korttidssjukfrånvaro
- Rättvis och transparent organisation
- Kompetensutveckling hela karriären
- Prioritering av arbetsuppgifter
Film om frisk- och riskfaktorer
Professor emeritus Eva Vingård berättar om frisk- och riskfaktorer och hur de påverkar verksamheten.