Publicerad 1 juni 2021

Arbetsanpassning

Arbetsgivaren ska arbeta förebyggande med det systematiska arbetsmiljöarbetet och vid behov arbetsanpassa enskilda arbetstagares arbetsmiljö. Arbetsgivarens ansvar för att anpassa arbetet innebär att den anställde ska kunna vara kvar i eller komma tillbaka till sitt vanliga arbete.

För att klara det måste arbetsgivaren anpassa arbetsplatsen till de anställdas olika förutsättningar.

Föreskrift om arbetsanpassning

Sedan 1 juni 2021 gäller föreskriften om arbetsanpassning (AFS 2020:5). Föreskriften reglerar arbetsgivares organisation av arbetsanpassning och tillvägagångssätt, för att vid behov anpassa arbetsmiljön för enskilda arbetstagare.

Arbetsanpassning (AFS 2020:5), Arbetsmiljöverket

Arbetsanpassning enligt föreskriften är alltså en individuell riktad åtgärd i arbetsmiljöarbetet. Detta är en relevant skillnad mot de flesta andra förskrifter om arbetsplatsens utformning, belastningsergonomi samt om organisatorisk och social arbetsmiljö, som avser ett generellt arbetsmiljöarbete för att förebygga risker för ohälsa för alla arbetstagare.

Den individuellt riktade arbetsanpassningen som föreskriften tar sikte på blir aktuell när den generella utformningen av arbetsmiljön inte räcker till för att en arbetstagare ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. Vilka arbetsanpassningsåtgärder som är lämpliga för den enskilde regleras inte utan det ska arbetsgivaren utreda, bedöma och besluta om. Arbetsgivaren ska även fortlöpande följa upp hur arbetsanpassningen fungerar och vid behov justera den.

Arbetsanpassning kan enligt föreskrifterna både ses som en förebyggande åtgärd men också som en åtgärd vid återgång i arbete efter sjukfrånvaro. I den nya föreskriften tydliggörs också att en arbetsanpassning kan både vara tidsbegränsad och varaktig.

Arbetsgivaren behöver enligt föreskrifterna organisera sitt arbete gällande arbetsanpassning så att det finns möjlighet att fortlöpande få information om en arbetstagare är i behov av arbetsanpassning. Arbetsgivare med fler än 10 anställda ska ha rutiner som beskriver vem hos arbetsgivaren som tar emot informationen, vad som händer med informationen, och vad mottagaren ska göra.

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Katarina Bergström
    Arbetsrättsjurist

Kontakt

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

Har du en fråga om arbetsrätt och kollektivavtal med anledning av det pågående virusutbrottet? Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Frågor och svar om arbetsgivares ansvar vid epidemi- eller pandemiutbrott

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kommer att kontakta dig inom två arbetsdagar. För att underlätta återkoppling ber vi dig ange vilka tider du är tillgänglig via telefon. Om kontakt ej kan etableras kan ärendet komma att avslutas.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.






Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef
Frågan ställs på uppdrag av personal- eller förhandlingschef