- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Arbetsmiljö
- Organisatorisk och social arbetsmiljö
Organisatorisk och social arbetsmiljö
Den psykosociala arbetsmiljön omfattar det mesta i vår arbetsmiljö som inte är fysisk. Det handlar istället till exempel om möjlighet till personlig utveckling i jobbet eller hur kollegor samarbetar.
SKR stödjer kommunerna och regionerna i deras arbete med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. På Suntarbetsliv finns stöd och verktyg för dig som är chef. Suntarbetsliv drivs av de fackliga organisationerna i samverkan med SKR samt Sobona.
OSA-föreskriften
I Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) är arbetsbelastning, arbetstider, konflikter och kränkande särbehandling och mål viktiga för att främja en god organisatorisk och social arbetsmiljö.
Tanken är att det tydligare ska framgå vad arbetsgivaren är skyldig att göra för åtgärder för att förebygga brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. I föreskriften delas den psykosociala arbetsmiljön upp i organisatorisk- och social arbetsmiljö.
Frågor och svar om OSA-föreskriften
Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4), Arbetsmiljöverket
Social arbetsmiljö
Den sociala arbetsmiljön handlar om möjligheter till psykisk hälsa och personlig utveckling. Den styrs av faktorer som arbetsorganisation, arbetets innehåll och upplägg, men också känslan av att befinna sig i ett sammanhang med ett meningsfullt arbete, eget ansvar, inflytande och kontroll över den egna arbetssituationen.
Organisatorisk arbetsmiljö
Den organisatoriska arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar:
- ledning och styrning
- kommunikation
- delaktighet, handlingsutrymme
- fördelning av arbetsuppgifter, och
- krav, resurser och ansvar.
Stress
Stress är nära sammankopplat med en dålig social arbetsmiljö. Stress kan beskrivas som en påfrestning som vi utsätts för när krav och förväntningar inte stämmer överens med våra tillgängliga resurser och det vi förmår.
Orsakerna till stress är många, men framför allt är de individuella – hur du upplever din arbetssituation är olika beroende på vem du är och var du befinner dig i livet. Stress är ingen sjukdom, men man kan bli sjuk av att utsättas för stress – utmattningssyndrom (utbrändhet) och belastningssjukdomar är exempel på det.
Suntarbetsliv har tagit fram ett verktyg som bidrar till att höja kunskapen i arbetsgruppen och skapa en gemensam förståelse för stress i arbete
Verktyg organisatorisk och social arbetsmiljö
OSA-utbildningen, Suntarbetsliv
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Gunnar Sundqvist
Utredare