Standardisera socialtjänstens verksamhetssystem
Här samlar vi stöd till er som upphandlar, implementerar, förvaltar och vidareutvecklar verksamhetssystemen för socialtjänsten.
SKR samarbetar med kommuner, leverantörer och branschorganisationer för att öka standardiseringen av socialtjänstens verksamhetssystem. Detta sker genom stöd för mer lika krav på systemleverantörerna, mer lika språk och processer mellan kommuner, och mer lika tolkningar av hur lagar och nationella lösningar ska implementeras i systemen. Mer om initiativets uppdrag finns under Handslaget.Handslaget för digitalisering
Nya Socialtjänstlagen och verksamhetssystemen
Nya socialtjänstlagen är en ramlagstiftning och väldigt få förändringar är tvingande. Det gör det svårt att veta vilka utveckling som behövs i verksamhetssystemen. Vi har tagit fram en rapport som ger vägledning både åt kommunen och systemleverantörerna.
Framtidens socialtjänst och verksamhetssystemen Länk till annan webbplats.
Det finns också viss information om dokumentation och insatser utan behovsprövning i Frågor och svar på webben för Framtidens socialtjänst.
Vanliga frågor och svar Länk till annan webbplats.
Omvärldsbevakning i Norden
Omvärldsbevakningen beskriver de nationella lösningar som tagits fram för verksamhetssystem inom socialtjänsten i Danmark, Norge och Finland. Syftet är att se vilka möjliga lösningar och strategier som vi kan lära oss av.
Rapport: Verksamhetssystem socialtjänst - Danmark, Norge och Finland Länk till annan webbplats.
GIF Ekonomiskt bistånd
GIF – ekonomiskt bistånd är ett utvecklingsarbete som innebär ett omtag kring SSBTEK (sammansatt bastjänst för ekonomiskt bistånd). Det kommer innebära att verksamhetssystemen så småningom måste byggas om.
Upphandla verksamhetssystem
När kommunerna arbetar på samma sätt med upphandling och leverantörsstyrning blir vi bättre och tydligare beställare. Det gör det möjligt för leverantörerna att fokusera på framtida utveckling istället för att anpassa sina lösningar för varje enskild kommun.
Vägledning för upphandling av socialtjänstens verksamhetssystem
Ett stöd för dig som är på väg att upphandla verksamhetssystem. I vägledningen finns praktiska råd inför, under och efter en upphandling. Den riktar sig främst till verksamhetschefer, upphandlare och it-strateger.
Vägledning för upphandling, maj 2024 (pdf) pdf, 517 kB.
Kravbibliotek släpps under 2025
I slutet av 2025 kommer ett kravbibliotek att lanseras. Biblioteket kommer innehålla de flesta av de krav som bör ställas i upphandling av ett verksamhetssystem. Syftet är att minska risken för olika förväntningar och prioriteringar från kommunerna.
Standardisera systemen
Kommunerna sätter upp sina verksamhetssystem på många olika sätt, med lokala begrepp, mallar och val i rullistor. Att ha mer lika informatik i systemen bidrar till en massa fördelar. Det underlättar:
- att introducera nya medarbetare, samt samverkan mellan kommuner
- uppföljning och analys, samt jämförelse med andra
- rapportering av nationell statistik
- integrationer mellan system.
Det finns stöd som kan hjälpa kommunerna att bidra till standardisering av språket i systemen.
Basinformation i socialtjänstens verksamhetssystem
Kommunerna behöver få mer lika informatik i sina verksamhetssystem. Som ett stöd i det arbetet har SKR har tagit fram Basinformation i socialtjänsten. Den är tänkt för dig som inför ett nytt verksamhetssystem, eller vill utveckla informatiken i ert nuvarande system.
Den innehåller beskrivning av informationsmängder och rekommendationer kring hur kommunen bör tänka när de konfigurerar sitt verksamhetssystem. Det kan till exempel vara hur insatslistan, och listan över aktualiseringsorsaker, bör se ut.
Basinformation i socialtjänsten Länk till annan webbplats.
Uppföljning med hjälp av basinformation
En av nyttorna med mer strukturerad och lika informatik i verksamhetssystemen är att det kan underlätta uppföljning och analys. I arbetsmaterialet nedan finns exempel på hur Basinformation kan användas för individbaserad systematisk uppföljning (ISU). Filmen ger en kort förklaring med nyttorna med att använda materialet.
Film om hur Basinformation i socialtjänsten kan användas för ISU. Filmen är 1 minut och 37 sekunder.
Här finns också en presentation som kan användas som arbetsmaterial. Du kan göra urval i bildspelet och kanske lägga till egna frågor på samma tema.
- ISU- basinformation i verksamhetssystem (pptx) pptx, 2 MB.
- ISU- basinformation i verksamhetssystem (pdf) pdf, 966 kB.
Mer information om att arbeta med Individbaserad systematisk uppföljning:
Individbaserad systematisk uppföljning (ISU)
Övriga stöd kring informatik
Socialstyrelsen förvaltar och utvecklar Nationell informationsstruktur (NI) som är ett stöd för att strukturera information enligt såväl socialtjänst som hälso- och sjukvård. Systemleverantörerna anpassar sig till NI där det är möjligt.
Minska administration
Trots digitala system så finns fortfarande mycket dubbelarbete och manuell hantering. Det finns verktyg för att minska detta.
Från pappershantering till digital hantering
En rapport från Beställarnätverket Socialtjänt som riktar sig till chefer och politiker i kommuner och lyfter:
- vinsterna med att gå från pappershantering till digital informationshantering
- att det är möjligt att göra redan idag
- vad kommunerna behöver göra.
Delrapport Från pappershantering till digital hantering (pdf) pdf, 376 kB.
Digital kommunikation
Det finns flera nationella tjänster, stöd och pågående initiativ som kan minimera manuell hantering och dubbelregistrering. Nedan är länkar till mer information om några av dessa.
Säker digital kommunikation (SDK)
SDK är en tjänst för att skicka meddelande säkert mellan myndigheters funktionsbrevlådor. Även om verksamhetssystemen inte har stöd för SDK inbyggt så kan det användas av socialtjänsten och för att slippa faxa och skicka brev.
Säker digital kommunikation - SDK
Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation
Lagstiftningen gör det möjligt att ge direktåtkomst till information mellan olika lagstiftningar och myndighetsgränser. Än så länge saknas tyvärr tekniskt stöd i systemen, men dialog förs med både kommuner och systemleverantörer kring detta.
Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation, SVOD
Automatisering kvalitetsregister
Med en anslutning direkt från verksamhetssystemet till de nationella kvalitetsregistren minskas dubbelregistrering.
Informationsutläming till kvalitetsregister, Inera Länk till annan webbplats.
Sammanhållen planering 1177
Inera driver projektet Sammanhållen planering på 1177 för att skapa en tydligare helhet av invånarens information på 1177. Information från den kommunala verksamheten, exempelvis den kommunala hälso- och sjukvården, kommer kunna presenteras här.
Sammanhållen planering på 1177, Inera Länk till annan webbplats.
Informationssäkerhet
Verksamhetssystemen för socialtjänsten innehåller mycket personuppgifter och är dessutom kritiskt för det dagliga arbetet. Kommunen har ett ansvar att säkerställa en god informationssäkerhet.
Identitet och behörighet
En viktig länk i informationssäkerhetsarbetet är en bra och framtidssäkrad lösning för inloggning och behörigheter. SKR har tagit fram rekommendationer och en checklista för att stödja kommunen i det.
Mer om arbetet kring verksamhetssystemen
Flera av stöden på denna sida är framtagna i initiativet Standardisering av verksamhetssystemen för socialtjänsten. En stor del av Sveriges kommuner stödjer och bidrar i arbetet. Läs mer om detta på sidan för Handslaget för digitalisering.
Intiativ: Standardisering av verksamhetssystemen för socialtjänsten
Även systemleverantörerna deltar i initiativet. Syftet är att kommunernas behov och leverantörernas utveckling av lösningar ska gå i takt. Alla leverantörer som har avtal med kommuner om verksamhetssystem för socialtjänsten erbjuds delta, och dessa är idag:
- Alfa eCare
- Cambio
- CGI
- Pulsen Omsorg
- TietoEvry
Branschorganisationerna Tech Sverige och Swedish Medtech är också parter i samarbetet. De har dialog med andra leverantörer och säkerställer en öppen och konkurrenskraftig marknad.