- Startsida
- SKR
- Näringsliv, arbete, digitalisering
- Arbetsmarknad, vuxenutbildning
- Vuxenutbildning
- Planering och dimensionering, gymnasial utbildning
Planering och dimensionering av gymnasial utbildning
Riksdagen har beslutat om en omfattande reform för gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen. Reformen handlar om nya bestämmelser för planering och dimensionering av den gymnasiala utbildningen. SKR har här sammanställt svar på vanliga frågor om reformen.
Förändringarna innebär bland annat krav på att minst tre kommuner ska ingå primär samverkan om planering, dimensionering och erbjudande av vissa utbildningar i gymnasieskolan och yrkesinriktad utbildning i den kommunala vuxenutbildningen (komvux). Arbetsmarknadens behov ska vägas in i större utsträckning vid beslut om utbildningsutbudet. Lagändringarna började gälla den 1 juli 2023 och tillämpas första gången i fråga om utbildning som påbörjas 2025.
Reformen syftar till att öka det tillgängliga utbudet av utbildning på gymnasial nivå, underlätta ungdomars och vuxnas etablering på arbetsmarknaden och förbättra kompetensförsörjningen till välfärd och näringsliv.
Undersökning: Kommunerna om arbetet med implementeringen av reformen
Under april 2024 genomfördes en enkätundersökning i kommunerna om hur kommunerna upplever arbetet med planerings- och dimensioneringsreformen. Den ger en nulägesbild för underlag till beslut om insatser som kan stödja kommunerna i deras fortsatta arbete.
Sammanställning av enkät Planering och dimensionering Pdf, 1 MB.
Vägledning för primära samverkansavtal
SKR har tagit fram en övergripande vägledning som kan användas i samband med upprättandet av primära samverkansavtal för gymnasial utbildning.
Text
Information till kommunpolitiker
SKR har tagit fram en presentation som är tänkt att kunna användas för att ge en övergripande information om de nya bestämmelserna om planering, dimensionering och erbjudande av gymnasial utbildning. Innehållet i presentationen riktar sig främst till kommunpolitiker men kan även användas på förvaltningsnivå. Presentationen kan med fördel vara en utgångspunkt för det fortsatta arbetet inom såväl den enskilda kommunen som inom det primära samverkansområdet. Förutom innehållet i bilderna finns i flera fall ytterligare kommentarer i anteckningssidor.
Politikerinformation, planering och dimensionering (PowerPoint) Powerpoint, 1 MB.
Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux
I promemorian ” Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux” presenteras resultat från en enkätstudie som SKR genomförde under våren 2023. Resultaten visar hur söktrycket till olika yrkesutbildningar i komvux såg ut under 2022 och skillnader mellan kommuner.
Söktrycket till yrkesutbildningar i komvux (PDF)
Frågor och svar om reformen
SKR har på den här sidan samlat svar på flera vanliga frågor om reformen som inkommit. Sidan kommer att uppdateras i takt med att fler frågor kommer in. Där inget annat anges gäller svaren på frågorna både gymnasieskolan och komvux.
Svar från propositionen och egna tolkningar
I våra svar har vi i huvudsak utgått från vad som anges i regeringens proposition Dimensionering av gymnasial utbildning för bättre kompetensförsörjning (prop. 2021/22:159). När vi har gjort egna ”uttolkningar” framgår det av svaret genom att vi skriver att det är "SKR:s bedömning".
Skolverket har också samlat information om de regionala planeringsunderlagen, processen kring dessa och reformen i stort.
Regional planering och dimensionering av gymnasial utbildning, Skolverket
Regionala planeringsunderlag för gymnasial utbildning, Skolverket
Ställ din fråga om reformen
Saknar du svar på någon fråga som du tycker borde finnas här? Kontakta oss gärna!
Frågeformulär, planering och dimensionering av gymnasial utbildning
Tidsplan för införande av reformen
Krav på primär samverkan
Särskilt om krav på primär samverkan
Möjligheter att ingå sekundär samverkan
Mottagande av elev utanför samverkansområde
Ny princip för dimensionering av utbildningsutbudet
Skolverkets regionala planeringsunderlag
Förordning om statsbidrag för regional yrkesinriktad vuxenutbildning
Fler frågor som rör tillämpning av de nya bestämmelserna i relation till förordningen om statsbidrag för regional yrkesvux är under utredning och publiceras successivt.
Huvudmannens skyldighet att informera om utbildningarnas inriktning och vad de leder till (gymnasieskolan)
Ekonomi
Fristående gymnasieskolor
Reformen i korthet
- Arbetsmarknadens behov ska få betydelse när kommuner, enskilda huvudmän och regioner planerar och dimensionerar vissa utbildningar inom gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning (komvux).
- Kommunerna ska samverka genom avtal med minst två andra kommuner om planering, dimensionering och erbjudande av utbildning i ett primärt samverkansområde. Det är även möjligt att sluta sekundära avtal med kommuner utanför samverkansområdet eller regioner.
- Samverkan avser nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion i gymnasieskolan samt yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux.
- Det ska vara möjligt att fritt söka till de yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom komvux som erbjuds i det primära samverkansområde som den sökande är hemmahörande i.
- Information från en huvudman ska tydligt ange utbildningens inriktning och vad utbildningen kan leda till. Det gäller vid erbjudande av nationella program och introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion.
- För att en enskild ska ges ett godkännande som huvudman för gymnasieskola krävs det att utbildningen bidrar till att dels möta ungdomars efterfrågan, dels fyller ett arbetsmarknadsbehov.
- När en kommun bedömer om eleverna erbjuds ett allsidigt urval av utbildning får kommunen ta hänsyn till utbildning som erbjuds av enskilda huvudmän med skolenheter i kommunen eller i en annan kommun inom ett primärt samverkansområde som kommunen ingår i.
Informationsansvarig
-
Karin Hedin
Utredare
-
Karin Darin
Utredare