Publicerad 6 november 2020

Beställning och varumottagning i mottagningskök

Beställ lagom stora mängder från godkända leverantörer, för att inte livsmedel ska bli stående för länge och tappa kvalitet.

Mottagningskontroll

Leveransen ska stämma med beställningen och hålla god kvalitet. Förpackningarna ska vara rena och oskadade. Datum och annan märkning ska vara läslig och korrekt.

När maten kommer

När den färdiga maten kommer ska ni kontrollera att ev. specialkost har tydlig information och är opåverkad av annan mat.

Kontrollera också att varm mat är tillräckligt varm (bör vara +60°C eller högre, fisk kan vara lägre. se värmebehandling) och kall mat tillräckligt kall (bör vara +8°C eller lägre). Om transporten är väldigt kort, inom huset eller bara över gården, räcker det om tillagningsköket har kontrollerat temperaturen.

Temperaturer vid mottagning

Temperaturen mäts i kyl- och frysleveranser. Termometerns insticksgivare kläms mellan två förpackningar. Kylvaror ska vara +8°C (köttfärs +4°C) eller kallare och frysvaror -15°C eller kallare. Ställ in varorna så snabbt som möjligt i kyl/frys.

Skriv upp temperaturen

Temperaturen skrivs på följesedeln, som sparas i pärmen på hyllan i varumottagningen.

Blankett: Den färdiga matens temperatur vid mottagning i mottagningskök

Om det blir fel

  • Vid fel leverans, temperatur, märkning eller för kort datum, så kontaktas leverantören. Kom överens om hur det aktuella problemet ska lösas.
  • Anteckning om ev. retur eller åtgärd görs direkt på följesedeln.
  • Trasiga eller buckliga förpackningar reklameras.
  • Varor med utgånget datum tar vi inte emot. Om det ofta kommer varor med kort datum, kontakta närmsta chef.
  • Om kylvaror är varmare än förvaringsanvisningen eller om frysvaror är varmare än -15°C, bedöm om varan ska returneras eller om den kan användas. Nytt kortare bäst-före-datum skrivs över det gamla om varan ska användas.
  • Om den färdiga matens temperatur är fel, kontakta tillagningsköket. Värm upp maten, om det gått mindre än två timmar sedan den tillagades. Om den kalla maten är för varm måste ni eller tillagningsköket bedöma hur länge den i så fall kan ha varit för varm. (längre än två timmar är en risk)
  • Om samma fel förekommer ofta, kontakta närmsta chef.

Kontakt

Kontakta SKR

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset