Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) innebär att undersöka arbetsmiljön, genomföra de åtgärder som krävs för att minska eller ta bort risker och att sedan följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa.
Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete SAM (AFS 2001:1) beskriver hur arbetsgivaren på ett strukturerat sätt ska arbeta för en bättre arbetsmiljö och förebygga olyckor och ohälsa. Reglerna gäller för samtliga arbetsgivare och arbetsplatser.
Systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1)
För ett framgångsrikt systematiskt arbetsmiljöarbete behöver aktiviteter i SAM samordnas med andra aktiviteter i verksamhetens styrning och förbättringsarbete, då kan risker och brister löpande synliggöras och åtgärdas.
Därför är det även viktigt att fördelningen av arbetsmiljöuppgifter är tydlig, samt att arbetsmiljöfrågorna finns med vid arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal och i andra sammanhang. Handlingsplaner, riskbedömningar och instruktioner för allvarliga risker ska dokumenteras skriftligt.
Med ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan risker och brister upptäckas innan det inträffar olyckor eller någon drabbas av ohälsa. Ett väl fungerande SAM leder också till ökad trivsel, kreativitet och produktivitet. SAM är grunden i arbetet med att skapa ett hållbart arbetsliv.
För att detta ska göras på ett effektivt sätt ställer föreskriften SAM (AFS 2001:1) krav på:
Alla delarna hänger ihop och varje del behövs. De centrala aktiviteterna illustreras ofta som ett hjul, som symboliserar att arbetsmiljöarbetet är en kontinuerlig process med återkommande aktiviteter.
Skrift: Ett systematiskt arbetsmiljöarbete främjar verksamhetsutveckling
Systematiskt arbetsmiljöarbete vägledning, Arbetsmiljöverket
Kunskapstest om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
Så förbättras verksamhetens arbetsmiljö, Arbetsmiljöverket
Utred och dra lärdom av olyckor och nästan-olyckor, Arbetsmiljöverket
Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.
Tack för att du hjälper oss!