Stödmaterial verksamhetssystem
Här samlar vi stödmaterial riktat till både er som upphandlar, implementerar, förvaltar och vidareutvecklar verksamhetssystemen för socialtjänsten.
Vägledning för upphandling– uppdaterad maj 2024
För dig som är på väg att upphandla. En uppdaterad version av vägledningen släpptes i maj 2024.
Rapport del 1 Vägledning för upphandling, maj 2024 (PDF) Pdf, 517 kB.
Att upphandla ett verksamhetssystem för socialtjänsten är en omfattande process som oftast tar flera år. Syftet med vägledningen är att ge stöd till kommuner vid upphandling av verksamhetssystem till socialtjänsten. I vägledningen finns praktiska råd inför, under och efter en upphandling. Den riktar sig främst till verksamhetschefer, upphandlare och IT-strateger.
Den nya versionen av vägledningen (maj 2024) innehåller kunskap som inhämtats från kommuner och leverantörer genom projektet. Den ger bättre stöd kring viktiga strategiska frågor för just dessa system, och konkreta exempel på vanliga fallgropar och lösningar.
Stöd för mer lika informatik i systemen
Idag sätter kommuner upp sina verksamhetssystem på många olika sätt. Olikheterna påverkar möjligheten till avtalssamverkan, att lämna nationell statistik, analysera sin verksamhet och jämföra sig med andra. Det bidrar också till att göra utvecklingen av systemen dyrare.
För dig som implementerar ett nytt system, eller vill utveckla informatiken i ert system, har SKR har tagit fram Basinformation i socialtjänsten. Det innehåller 17 informationsmängder och rekommendationer hur kommunen bör tänka när de konfigurerar sitt verksamhetssystem. exempelvis hur insatslistan, och listan över aktualiseringsorsaker, bör se ut.
Basinformation i socialtjänsten
Nedan finns också ett material som visar hur basinformationen kan stödja arbetet med statistik och analys.
Uppföljning med hjälp av individdata från verksamhetssystemen
I enlighet med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänstens verksamhet vara kunskapsbaserad och utgå från vetenskap och beprövad erfarenhet. Det förutsätter att verksamheterna arbetar med systematisk uppföljning. Lokal kunskap kan utvecklas genom bland annat individbaserad systematisk uppföljning (ISU).
Arbetsmaterialet ger ett stöd i hur data från verksamhetssystemen kan användas för ISU, och exemplifierar nyttan med att implementera Basinformation i socialtjänsten. Syftet är att du som arbetar med verksamhetsuppföljning i socialtjänsten ska kunna använda materialet lokalt för att tillsammans med ledning kunna formulera frågor för uppföljning som är viktiga för er kommun.
Film om hur Basinformation i socialtjänsten kan användas för ISU
Filmen är 1 minut och 37 sekunder.
Presentationsmaterial
Powerpointen är tänkt att använda som ett arbetsmaterial där du kan göra urval i bildspelet och kanske lägga till egna frågor på samma tema.
ISU- basinformation i verksamhetssystem (PPT) Powerpoint, 2 MB.
ISU- basinformation i verksamhetssystem (PDF) Pdf, 966 kB.
Mer information om att arbeta med Individsbaserad systematisk uppföljning:
Individbaserad systematisk uppföljning (ISU)
Från pappershantering till digital hantering
Syftet är att öka kommunernas förståelse av vinsterna med att gå ifrån pappershantering till digital informationshantering, att det är möjligt att göra redan idag och vad de behöver göra. Den riktar sig till chefer och politiker i kommunerna.Rapport del 2 Från pappershantering till digital hantering
Stöd som planeras 2024
- Vägledning för upphandling uppdaterad i maj.
- Stöd för att kravställa Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation i systemet, och koppling mot Säker digital kommunikation (SDK).
- Kravbibliotek så att upphandlande kommuner kan ställa tydligare och mer lika krav på leverantörerna.
- Vägledning för hur socialtjänsten och kommunen säkerställer säker inloggning in i systemen.
Mer information som rör verksamhetssystem för socialtjänsten
Information om Sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation (SVOD)
Information om att ansluta sitt system till de nationella kvalitetsregistren (Senior Alert), Inera
Informationsansvarig
-
Klas Nilsson
Projektledare