Publicerad 12 maj 2025

Hem för vård eller boende (HVB)

Hem för vård eller boende är ett yrkesmässigt drivet hem inom socialtjänsten som tar emot enskilda för vård eller behandling i förening med ett boende.

HVB-placeringar inom social barn- och ungdomsvård

SKR arbetar för att stärka kommunernas möjligheter att erbjuda vårdplatser som möter barns och ungas behov. Genom en överenskommelse med regeringen ger vi stöd till kommunerna för att utveckla och förbättra HVB-placeringar.

Överenskommelsen ska leda till att

  • barn och unga i högre grad får rätt vård på rätt plats i rätt tid
  • fler platser i privata och offentliga HVB skapas för barn och unga med de största behoven
  • välfärdsbrottslighet inom HVB-sektorn försvåras.

Överenskommelse - Kraftsamling för bättre tillgång till vårdplatser som svarar mot barns och ungas behov

Detta gör SKR inom överenskommelsen

SKR arbetar med att

  • stödja kommuner i att nyttja överkapacitet av HVB-platser
  • stödja start av nya HVB i samverkan mellan socialtjänst och hälso- och sjukvård
  • ta fram tydliga rutiner för in- och utskrivning vid SiS-placeringar
  • ta fram en behovsbild så vårdgivare får underlag att anpassa verksamhet efter behov.

Nuläge och utmaningar

SKR har i dialog med kommuner och vårdgivare fått information om att kommuner inte upplever generell brist på HVB-platser, men det saknas platser för vissa målgrupper:

  • barn och unga i kriminalitet
  • unga som lider av psykisk ohälsa, inklusive självskadebeteenden
  • unga med intellektuell funktionsnedsättning i kombination med kriminalitet eller andra beteendestörningar.

Det finns också brist på platser på SiS (Statens institutionsstyrelse), vilket leder till att barn och unga ofta placeras fel. Dessutom försvårar otillräckligt lagstöd och bristande myndighetssamverkan kommunernas arbete med att stoppa kriminella aktörer.

Webbsändning Samverkan om HVB

SKR anordnade den 7 april 2025 en webbsändning om samverkan kring HVB-placeringar. Du kan här se en textad inspelning. Tid: 2 timmar och 18 minuter.

Målgruppen är chefstjänstemän, politiker och utvecklingsledare inom kommunernas socialtjänst och regionernas hälso- och sjukvård med betoning på barn- och ungdomspsykiatri och habilitering.

Innehåll:

  • Information om överenskommelsen “Kraftsamling för fler tillgängliga vårdplatser som svarar mot barn och ungas behov” och status på arbetet.
  • Exempel från kommuner om hur de löser utmaningar genom samverkan.

Planerade insatser inom överenskommelsen

För att klara utmaningen krävs en bred samverkan mellan socialtjänst, hälso- och sjukvård, olika statliga myndigheter och de offentliga och privata vårdgivarna. SKR planerar följande insatser inom ramen för överenskommelsen;

Juridiskt stöd till kommuner

  • Erbjuda juridiskt stöd till kommunerna i frågor som rör uppstart av kommunala HVB-verksamheter.
  • Erbjuda juridiskt stöd till kommunerna i frågor som rör uppföljning av upphandlade HVB-verksamheter.

Kunskapsspridning

  • Sprida lärande exempel på arbetssätt när barn och unga placeras utanför det egna hemmet.
  • Webbsändning 7 april.

Samverkan mellan kommuner

  • Främja kommunernas samverkan med varandra och föra dialog med placeringssamordnare eller personer i liknande funktioner i syfte att utbyta erfarenheter.

Dialog med relevanta aktörer vid uppstart av HVB

Föra dialog med kommuner, arbetsgivare och branschorganisationer för vårdgivare inom privat vård och omsorg i arbetet med att starta nya HVB-verksamheter:

  • Vårdföretagarna
  • Fremia
  • Sobona
  • Kommuner som bedriver HVB

Samverkan kring tillståndsprocesser

  • Föra dialog med IVO och arbetsgivar- och branschorganisationer för vårdgivare inom privat vård och omsorg om hur tillståndsprocessen kan underlättas samtidigt som krav på trygghet och säkerhet bibehålls.

Säkerställande av vårdplatser

  • Föra dialog med IVO, Polismyndigheten och Ekobrottsmyndigheten för att identifiera effektiva former för kommunerna att ta del av uppgifter som kan vara betydelsefulla. Syftet är att säkerställa tillgång till vårdplatser som motsvarar barns och ungas behov.
  • SKR deltar i MUR-nätverkets (Motståndskraft hos utbetalande och rättsvårdande myndigheter), arbetsgrupp med fokus på HVB (MUR-HVB). Övriga medverkande i gruppen är berörda myndigheter samt särskilt inbjudna kommunrepresentanter. Gruppens uppdrag är att samverka för att utveckla arbetet med att förhindra välfärdsbrottslighet i sektorn. I överenskommelsen ingår att hålla sig informerad om MUR-gruppens arbete samt undersöka möjligheterna att öka informationsflödet mellan kommuner om oseriösa HVB.

Effektivare placeringar på särskilda ungdomshem

  • Föra dialog med Statens institutionsstyrelse (SiS) för att underlätta in- och utskrivningsprocessen och möjliggöra att fler vårdplatser på de särskilda ungdomshemmen blir tillgängliga.

Brottsförebyggande arbete

Föra dialog med myndigheter inom den befintliga samverkansstrukturen Barn och unga i organiserad brottslighet (Bob):

  • Polismyndigheten
  • Socialstyrelsen
  • Brottsförebyggande rådet (Brå)
  • Statens institutionsstyrelse (SiS)
  • Skolverket
  • Kriminalvården
  • Åklagarmyndigheten
  • Länsstyrelserna

Nationell samordning för fler vårdplatser

  • Föra dialog med den nationella samordnaren för fler kvalitativa vårdplatser inom den sociala barn- och ungdomsvården.

Kvalitets- och metodutveckling

  • Föra dialog med Socialstyrelsen utifrån deras förvaltningsuppdrag att samordna statliga insatser inom socialtjänst och hälso- och sjukvård, stödja familjehemsvården och bidra till kvalitetsutveckling på området.

Exempel på samverkan

Fyrbylund, HVB som drivs i samverkan av kommuner och regionen i Östergötland

År 2020 startade samtliga 13 kommuner i Östergötland och regionen ett gemensamt HVB med åtta platser.Verksamheten bygger på ett avtal om samverkan och riktar sig till ungdomar i åldern 13–18 år med allvarlig psykosocial problematik i kombination med psykiatriska tillstånd.

Fyrbylund, HVB som drivs i samverkan

Tryggt HVB i samverkan – för ungdomar som behöver det mest

Athena drivs gemensamt av socialnämnden och funktionsstödsnämnden i Örebro kommun. Placering på Athena sker via forumet Intake, som hålls en gång i månaden. Det har varit en framgångsfaktor och har stärkt samarbetet mellan funktionsstödsområdet och IFO.

Tryggt HVB i samverkan

Riddarnäset - ett länsgemensamt HVB mellan Region Värmland och länets alla kommuner

Värmlands läns vårdförbund är ett kommunalförbund som består av länets 16 kommuner. Tillsammans med Region Värmland driver förbundet ett HVB i Filipstad – Riddarnäset.

Riddarnäset, länsgemensamt HVB

HVB med dokumenterad vårdkedja i samverkan mellan Eskilstuna och regionen

Två HVB-hem drivs i samverkan mellan kommunen och regionen. Målgruppen är barn och unga med komplicerade och/eller komplexa behov kopplade till psykisk hälsa. Utöver HVB-hemmen arbetar verksamheten med en hållbar och långsiktig vårdkedja genom vardagsnära team, som omfattar 30–35 platser.

HVB med dokumenterad vårdkedja i samverkan mellan Eskilstuna och regionen

Frågor om arbetet med överenskommelsen

Har du frågor om arbetet med överenskommelsen kan du kontakta Dag Wallströmer

dag.wallstromer@skr.se

Vad är ett HVB?

HVB är en beteckning för en rad olika slags institutioner. De varierar med avseende på driftsform, målgrupp, arbetsmetoder och rättsliga ramar. En skiljelinje går mellan de särskilda ungdomshemmen som SiS (Statens institutionsstyrelse) ansvarar för och övriga HVB. Vid de särskilda ungdomshemmen har personalen under vissa förutsättningar rätt att använda tvångsåtgärder.

En privat aktör måste ha tillstånd av IVO (Inspektionen för vård och omsorg) för att bedriva HVB. Detta gäller sedan april 2017 även för verksamhet som kommun genom entreprenadavtal överlåtit till enskild att utföra. Tillstånd behövs inte för sådan verksamhet som kommun själv bedriver, men man är skyldiga att anmäla verksamheten till IVO.

Beslut om placering

Beslut om placering i HVB görs av socialnämnden i respektive kommun. Placeringen kan ske med stöd av socialtjänstlagen (SoL) eller lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Vid vård med stöd av LVU är det förvaltningsrätten som prövar frågan om vård. Socialnämnden har ansvaret för att den enskilde får det stöd och hjälp som behövs under tiden i vård.

Information om LVU och socialtjänstens arbete på flera språk

Socialstyrelsen har samlad information om LVU samt information om socialtjänstens arbete på flera språk.

Omhändertaganden av barn enligt LVU – information för vårdnadshavare, Socialstyrelsen

Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU - Socialstyrelsen

Information om svensk socialtjänst på flera språk - Socialstyrelsen

Publikationer

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Mikael Mattsson Flink
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.