Publicerad: 30 november 2020

Digital tjänst för ekonomiskt bistånd, SSBTEK

SSBTEK, Sammansatt bastjänst för ekonomiskt bistånd, är en digital tjänst som ger en säker, effektiv och förenklad handläggning av ärenden inom ekonomiskt bistånd.

Tjänsten gör det möjligt för kommunen att via sitt verksamhetssystem få information från statliga myndigheter och organisationer. Informationen används till prövning av ansökan.

Så här ansluter kommunen till SSBTEK

Vägledning: Så här ansluter kommunen till SSBTEK (SKR)

Support och anslutning till SSBTEK (Försäkringskassan)

SSBTEK ägs av SKR som förvaltar och utvecklar tjänsten. Försäkringskassan sköter den tekniska driften, ger support och ansluter nya kommuner.

Det här är SSBTEK

Videon handlar om hur den webbaserade tjänsten SSBTEK fungerar samt beskriver fördelarna med att använda den.

Fördelarna med att använda SSBTEK

  • Enklare - det är enklare att hämta information genom SSBTEK, än att begära in uppgifterna manuellt via telefon eller fax.
  • Snabbare - du kan snabbare handlägga ett ärende, eftersom du får svar direkt i SSBTEK.
  • Sparar tid - användning av tjänsten sparar tid både för handläggaren på socialtjänsten, och hos uppgiftslämnande myndigheter. Det ger mer tid till personlig rådgivning för klienterna.
  • Säkrare - tjänsten skyddar klienternas integritet bättre än manuell hantering. Det beror på att SSBTEK är ett slutet it-system, med spårbarhet av vem som sökt uppgifter.

Myndigheter som lämnar information i dag

  • Transportstyrelsen
  • Sveriges a-kassor
  • Arbetsförmedlingen
  • CSN
  • Försäkringskassan
  • Pensionsmyndigheten
  • Skatteverket
  • Migrationsverket.

Informationsansvarig

  • Anna Johansson
    Förvaltningsledare

Kontakt

Har du en fråga med anledning av det pågående virusutbrottet?

Titta först på våra frågor och svar som finns här på webbplatsen.

Covid-19 och det nya coronaviruset








Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss!