- Startsida
- SKR
- Integration, social omsorg
- Ekonomiskt bistånd, försörjning
- Automatisering, ekonomiskt bistånd
Automatisering, ekonomiskt bistånd
Genom att automatisera handläggningsprocessen av ekonomiskt bistånd blir det minskad administration och tid kan frigöras. Tiden som frigörs innebär att arbetskraft kan ställas om till andra processer, till exempel stöd till egen försörjning genom arbete.
Att automatisera betyder att du låter en maskin eller teknik utföra arbetet. Oftast handlar det om enkla och repetitiva delar av ett arbetsflöde. I detta sammanhang handlar det om att låta maskinen göra administrativa moment i handläggningsprocessen. På så sätt får handläggaren tid över för att göra andra uppgifter som en maskin inte klarar av.
Ett antal kommuner har redan automatiserat processen ekonomiskt bistånd och många kommuner vill göra en liknande utveckling. Därför har SKR sammanställt information och erfarenheter från de kommuner som har kommit långt i processen. Detta stöd är uppdelat i fyra områden som syftar till att fånga kommunernas erfarenheter från arbetet med automatisering. SKR-koncernen gör nu ett omtag kring konstruktionen SSBTEK, vilket även syftar till att avlasta och främja automatiserat informationsflöde. Gemensam informationsförsörjning (GIF) ekonomiskt bistånd.
-
Planera, leda digitalisering automatisering ekonomiskt bistånd
Vad vill ni uppnå genom att digitalisera processen? Ta hjälp av nyttorealisering!
-
Juridik och informationssäkerhet
Vad får en robot göra? Och hur bör du tänka kring informationssäkerhet?
-
E-tjänst
Kommuner delar med sig av sina erfarenheter kring införande av e-tjänst
-
Teknik
Så här har andra resonerat kring teknikval.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Annika Londono Öst
Handläggare