- Startsida
- SKR
- Integration, social omsorg
- Ekonomiskt bistånd, försörjning
- Automatisering, ekonomiskt bistånd
- Informationsutbyte - Arbetsförmedlingen
Informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna
SKR har genomfört en kartläggning av vilken information kommunerna behöver ta del av från Arbetsförmedlingen (AF). Uppgifterna gäller personer inskrivna hos AF och som ansöker om ekonomiskt bistånd eller får arbetsmarknadsinsatser från kommunen.
Kartläggningen har fokuserat på den information som kommunens handläggare idag efterfrågar från Arbetsförmedlingen främst genom att ringa till myndighetstelefonen.
Det finns inte möjlighet att få ta del av några uppgifter om en individ direkt vid ett sådant telefonsamtal. Arbetsförmedlingen behöver alltid göra en sekretessprövning först och återkommer sedan genom att motringa via kommunens huvudväxel.
Det görs två försök med motringning, och om Arbetsförmedlingen inte lyckas nå handläggaren skickas svaret via post till kommunens officiella postadress. Alla ärenden hanteras i turordning och det kan i många fall ta tid innan handläggaren får svar.
Webbformulär hos Arbetsförmedlingen
Sedan kartläggningen genomfördes har Arbetsförmedlingen utvecklat ett webbformulär som handläggaren kan fylla i för att bli uppringd och ta emot informationen enligt samma process som beskrivs ovan. Syftet med formuläret, som finns att till gå här, är att minska väntetiden som kan uppstå i telefonkön för att initiera sin fråga.
Webbformulär, Arbetsförmedlingen
Processen skulle förenklas med en digital tjänst
De identifierade informationsmängderna avser sådan information som är nödvändig för kommunens handläggare att ta del av för att kunna fullgöra sitt uppdrag. Eftersom informationen behöver inhämtas med regelbundenhet skulle processen förenklas om informationen struktureras och förmedlas av en digital tjänst. Tjänsten SSBTEK används idag av kommunerna för att via sina verksamhetssystem hämta information från statliga myndigheter och organisationer, bland andra från Arbetsförmedlingen.
Det saknas i dagsläget lagstöd för lämna ut den önskade informationen digitalt. En utredning har nyligen tillsatts av regeringen "Förbättrat informationsutbyte och en mer ändamålsenlig lagreglering för den arbetsmarknadspolitiska verksamheten". Den har bland annat i uppgift att lämna förslag på hur informationsutbytet mellan Arbetsförmedlingen och andra aktörer kan förbättras för den arbetsmarknadspolitiska verksamheten. Utredningen ska även lämna nödvändiga författningsförslag.
Utöver denna utredning, som ska redovisa sitt uppdrag i juni 2025, pågår en rad andra initiativ på nationell nivå som handlar om att förbättra informationsutbytet i det offentliga. SKR följer fortsatt frågan aktivt. Målet är att dessa initiativ sammantaget ska bidra till en bra lösning för kommunerna.
Överblick av efterfrågade informationsmängder från Arbetsförmedlingen
Observera att dessa uppgifter idag endast går att få via telefonsamtal och samtyckeshantering.
Informationsansvarig
-
Annika Londono Öst
Handläggare