Att införa e-tjänst, automatisering av ekonomiskt bistånd
Kommuner delar med sig av sina erfarenheter kring införande av e-tjänst och sin digitaliseringsresa.
En förutsättning för att kunna automatisera effektivt är att få in ansökningarna digitalt. Ta del av hur andra kommuner har resonerat kring e-tjänster och hur deras digitaliseringsresa påbörjades.
Kommunikationsmaterial vid införande av e-tjänst
Ta del av Uppsala kommuns kommunikationsmaterial som de använde när de införde e-tjänst i kommunen.
Uppsala kommun samlat vanliga frågor med svar om införandet av e-tjänst (PDF) Pdf, 137 kB.
Uppsala kommuns film som förklarar hur klienterna ansöker om ekonomiskt bistånd digitalt
SSBTEK och förifyllda uppgifter
Att kunna använda förifyllda uppgifter i e-tjänsten är ett tydligt behov som lyfts av många. Både för att det skulle ge mindre fel i ansökningarna men också för att det spara individen tid. Därför har det jobbats aktivt med detta i utvecklingsplanen för SSBTEK.
SSBTEK är en vidareförmedlingstjänst och samverkansmodell
För att du ska få en tydligare bild av Sammansatt bastjänst för ekonomiskt bistånd (SSBTEK) berättar Anna Johansson, förvaltningsledare, SSBTEK i denna webbsändning (5 minuter) kortfattat vad tjänsten innebär och innehåller. Hon pekar främst på att tjänsten består av två saker:
- Är en vidareförmedlingstjänst
- Bygger på en samverkansmodell
Tjänsten innehåller strukturerad information som behövs för att kunna fatta beslut angående ekonomiskt bistånd men omfattar inte bedömning eller tjänsteanteckningar, så kallad ostrukturerad data.
Ge besked till sökande
Mina meddelanden är en tjänst där kommuner, regioner och myndigheter kan skicka digital post på ett säkert sätt. Ta del av SKR:s förstudie, vägledning och webbsändning kring Mina meddelande.
Läs vidare
Rapport från Digidel om digitalt utanförskap och digital inkludering, Digidel
Lagen om tillgänglighet för digital offentlig service (DOS-lagen), Myndigheten för delaktighet
Att göra e-legitimation tillgängligt för fler, Myndigheten för delaktighet
Hur e-tjänster kan öka delaktigheten, Myndigheten för delaktighet
Hur välfärdsteknik kan bli en naturlig del av verksamheten, Myndigheten för delaktighet
Informationsansvarig
-
Annika Londono Öst
Handläggare