- Startsida
- SKR
- Samhällsplanering, infrastruktur
- Miljö, klimat och hälsa
- Taxor, miljökontoren
- Miljöbalken
- Ta fram din taxa
- Behovsstyrd taxa
- Fakta om behovsstyrd taxa
- Juridiska förutsättningar
- Avgiftsfinansiering av prövning och tillsyn
Avgiftsfinansiering av prövning och tillsyn
Möjligheterna för kommunen att ta ut avgift enligt miljöbalken gäller prövning och tillsyn enligt balken med tillhörande förordningar och föreskrifter. Av särskild betydelse för tillsynsansvaret är miljötillsynsförordningen (2011:13).
Vad ingår i prövning och tillsyn?
Ur ett avgiftsperspektiv omfattar begreppet prövning de olika ärenden som ligger på kommunens ansvar att pröva, t.ex. miljöfarliga verksamheter som försetts med beteckning C i miljöprövningsförordningen (MPF) och andra verksamheter och åtgärder som kräver anmälan, tillstånd, eller dispens som ska prövas av den kommunala miljömyndigheten.
Tillsyn är ett vitt begrepp enligt miljöbalken. Begreppet har den 1 augusti 2020 ändrats genom antagande av prop. 2019/20:137 Förbättrad tillsyn på miljöområdet. För att det ska vara möjligt att ta ut avgift i ett visst fall måste miljönämnden vara rätt tillsynsmyndighet och de avgiftsgrundande åtgärderna ligga inom ramen för tillsynen. Avgränsningen tydliggörs genom lagtext, förarbeten och praxis.
Tillsynsuppgifter
En återkommande fråga är vilka handläggningsåtgärder som får finansieras med avgifter. Enkelt uttryck får det som är miljö- och hälsoskyddstillsyn under kommunens ansvar avgiftsfinansieras och den tid som motsvarar tillsynsarbetet kan ligga till grund för de avgifter som tas ut. Några undantag gäller och har i vissa fall fastslagits i praxis, se nedan.
Det är viktigt att de arbetsmoment som tas upp i tidkort eller liknande och övervägs från detta perspektiv.
Informationsansvarig
-
Anna Marcusson
Förbundsjurist