Digital post
Digital post (tidigare Mina meddelanden) är namnet på den myndighetsgemensamma infrastrukturen för säker digital post.
Idag har cirka 6,2 miljoner privatpersoner och 250 000 företag en digital brevlåda. Kommuner, regioner och övriga offentliga aktörer kan genom anslutning till infrastrukturen nå dessa med sina digitala utskick.
Flera kommuner har påbörjat eller helt genomfört arbetet med att införa Digital post då detta ökar säkerheten, ger stor effektivisering i det administrativa arbetet med utskick samt innebär besparingar genom minskad portokostnad.
Digg, som är ansvariga för infrastrukturen, har tagit fram en vägledning för att stödja offentliga aktörer i arbetet med att ansluta sig. Kontakta Digg för mer information om hur du kommer vidare med anslutning.
Så här kommer du igång
För att kunna skicka digital post direkt från verksamhetssystemen behövs antingen direktintegration mellan dessa och infrastrukturen, alternativt integration mellan dessa och en extern utskickstjänst, som i sin tur ansluts till infrastrukturen.
Kommuner och regioner upphandlar vanligen utskickstjänsten på marknaden, men det finns undantag. Sundsvalls kommun har utvecklat en helt egen tjänst för detta ändamål, baserat på öppen källkod.
Adda har tagit fram ett ramavtal för upphandling av utskickstjänster, i vilket funktioner för digital och fysisk post kombineras. Ett nytt avtal är i dagsläget under framtagning, med målsättningen att ha det klart i december 2024.
Ramavtal digitala och fysiska utskickstjänster, Adda
Digital post som del i Handslag för digitalisering
SKR vill förenkla och minska hinder för användande och anslutning till Digital post. Inom ramen för Handslag för digitalisering genomförs nu en rad aktiviteter i detta syfte.
Införandestöd
Införandestöd till kommuner i form av Intensivkurser som genomförs löpande i omgångar. Tre träffar under tre månader med teman som upphandling och anslutning, verksamhetsutveckling – om förändring i verksamheten, delgivning och erfarenheter från andra kommuner. Deltagarna kommer kunna ta del av allt material och få stöd mellan träffarna.
Syfte och mål med införandestödet
Införandestödet bidrar till kommunens arbete med att lägga grunden för ett breddinförande av Digital post. Genom medverkan får deltagarna förutsättningar för att ta fram en plan för arbetet och ett handfast kunskapsstöd rörande förberedelser, upphandling, anslutning, förändringsarbete samt olika vägval och knepigheter.
Upplägg införandestödets intensivkurs
Införandestödet är upplagt som en intensivkurs via MS Teams. Nyckelpersoner för införandet av Digital post från er kommun träffas tre gånger tillsammans med representanter från andra kommuner och tar sig an förberedelser för införande. Träffarna har tydliga teman och aktiviteter. Deltagarna kommer kunna ta del av allt material och även få stöd mellan träffarna.
Träff 1: Uppstart, upphandling, anslutning
Tema:
- Introduktion till Digital post
- Förarbete för breddinförande
- Upphandling av utskickstjänst
- Anslutning till infrastrukturen
- Översikt över initiativet
Träff 2: Förändringsarbete
Tema:
- Förändring av arbetssätt
- Strategi för genomförande
- Människa, kultur och struktur
- Plan för genomförande
- Ledningens- och verksamheternas engagemang
- Hur säkras nytta och effektmål
Träff 3: Vägval och knepigheter
Tema:
- Ambition, strategi och vägval för utskick
- Juridiska aspekter
- Informationsklassning
- Delgivning och andra ställningstaganden
Anmälan kursomgång
Observara att information om anmälan till intensivkursen har skickats till kontaktpersonen för initiativet i respektive kommun. Anmälan sker genom det mejl som kontaktpersonen fått.
SKR erbjuder under hösten 2025 ytterligare fem omgångar med tre träffar per omgång.
Omgång 1-3, 2024: Fullbokad
Omgång 4, våren 2025: Fullbokad
Omgång 5, våren 2025:
Träff 1 – 17 februari 09.00 - 12.00
Träff 2 – 17 mars kl. 09.00 – 11.30
Träff 3 – 22 april kl. 09.00 – 11.30
Omgång 6, våren 2025:
Träff 1 – 24 feburari 09.00 - 12.00
Träff 2 – 31 mars 09.00 – 11.30
Träff 3 – 28 april 09.00 – 11.30
Omgång 7, våren 2025:
Träff 1 – 10 mars 09.00 - 12.00
Träff 2 – 14 april 09.00 – 11.30
Träff 3 – 12 maj 09.00 – 11.30
Omgång 8, våren 2025:
Träff 1 – 24 mars 09.00 - 12.00
Träff 2 – 5 maj 09.00 – 11.30
Träff 3 – 2 juni 09.00 – 11.30
Omgång 9, hösten 2025
Träff 1 - 1 sep 09.00 - 12.00
Träff 2 - 29 sep 09.00 – 11.30
Träff 3 - 3 nov 09.00 – 11.30
Omgång 10, hösten 2025
Träff 1 - 8 sep 09.00 - 12.00
Träff 2 - 6 okt 09.00 – 11.30
Träff 3 - 10 nov 09.00 – 11.30
Omgång 11, hösten 2025
Träff 1 - 15 sep 09.00 - 12.00
Träff 2 - 13 okt 09.00 – 11.30
Träff 3 - 17 nov 09.00 – 11.30
Omgång 12, hösten 2025
Träff 1 - 22 sep 09.00 - 12.00
Träff 2 - 20 okt 09.00 – 11.30
Träff 3 - 24 nov 09.00 – 11.30
Ansvarig: Fredrik Carlsson, SKR
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Fredrik Carlsson
Handläggare