Mätningar verksamhetsutveckling
Här presenteras resultat från olika mätningar som kan användas för att undersöka hur nuläget ser ut i en verksamhet inom vård och omsorg. Här finns också verktyg som går att använda för att själv genomföra mätningar.
Mätningarna och stödet kan vara till nytta för personal och beslutsfattare på alla nivåer i kommuner och regioner.
Patient-, brukar- och invånarmätningar
När verksamheten ska utvecklas är det viktigt att samla in information från de personer som berörs det vill säga patienter och brukare. Vad tycker patienter och brukare och hur uppfattar de verksamheten?
Hälso-och sjukvårdsbarometern
Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som visar hur människor lokalt och i Sverige uppfattar hälso- och sjukvården.
Hälso- och sjukvårdsbarometern
Nationell Patientenkät
I Nationell Patientenkät får patienter möjlighet att berätta om sina erfarenheter och upplevelser av vården. Resultaten kan användas för att förbättra vården utifrån ett patientperspektiv. Det kan också fungera som underlag för att jämföra vårdenheter och ett redskap för styrning och ledning.
Brukarundersökningar
En kunskapsbaserad socialtjänst bygger på flera olika kunskapskällor, där brukarnas åsikter är en viktig del. brukarundersökningar inom socialtjänstområdet. SKR har tillsammans med Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA), intresserade kommuner och privata utförare utvecklat nationella brukarundersökningar för flera verksamhetsområden
Brukarundersökning inom socialtjänsten
Mätningar av vårdens kvalitet
Det genomförs många olika mätningar som kan användas för att hitta nya verksamhetsområden att utveckla.
Kolada, nyckeltal
I kommun- och landstingsdatabasen Kolada finns nyckeltal om resurser, volymer och kvalitet i kommuners och regioners alla verksamheter. I Jämföraren kan du få en överblick av verksamheten på din enhet, din kommun eller din region.
Nationella kvalitetsregister
Den data som finns i Nationella kvalitetsregister kan användas för att se resultat och följa utvecklingen i den egna verksamheten men också för att jämföra med andra.
PrimärvårdsKvalitet, uppföljning i primärvården
Vårdcentraler som använder PrimärvårdsKvalitet kan se alla uppgifter om sin egen verksamhet och kan följa upp vården av enskilda patienter.
Vården i siffror, indikatorer och mått
Vården i siffror tillgängliggör aktuell data från en mängd olika källor och för de flesta vårdenheter i Sverige.
Väntetider i vården
Aktuell statistik som visar hur tillgänglig svensk hälso- och sjukvård är till exempel hur snabbt du kan komma fram via telefon, hur snabbt du kan få en tid till läkare eller operation.
Informationsansvarig
-
Marie Blom Niklasson
Handläggare