- Startsida
- SKR
- Hälsa, sjukvård
- Utveckling av verksamhet
- System för kunskapsstyrning
Nationellt system för kunskapsstyrning
Sveriges regioner har ett gemensamt system för kunskapsstyrning. Det är en viktig pusselbit för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård av hög kvalitet.
Målet är jämlik vård
Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård handlar om att utveckla, sprida och använda bästa möjliga kunskap inom hälso- och sjukvården. Målet är att bästa kunskap ska finnas tillgänglig och användas i varje patientmöte.
Kunskapsstyrningens tre delar är kunskapsstöd, uppföljning och analys samt stöd till verksamhetsutveckling och ledarskap. Kunskapsstöd ska tas fram inom relevanta områden och utformas så att de är lätta att använda.
Kunskapsstyrning hälso-och sjukvård
Gemensam inriktning
Regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är överens om vikten av att utveckla den bästa möjliga hälso- och sjukvården och att alla invånare ska få en god, jämlik och kunskapsbaserad hälso- och sjukvård.
Patienter, närstående och hälso- och sjukvårdens medarbetare ska vara trygga i att bästa tillgängliga kunskap används i varje vårdmöte. Kunskapsstyrning är en nyckelfaktor för att hantera många av de utmaningar som hälso- och sjukvården, inklusive tandvården, står inför.
Staten och SKR är därför överens om en gemensam inriktning för en sammanhållen och ändamålsenlig kunskapsstyrning.
Utgångspunkter i inriktningen är:
- En gemensam och långsiktig målbild
- En sammanhållen kunskapsstyrningskedja med tydlig ansvarsfördelning
- Ett större fokus på implementering av kunskapsstöd
- Ändamålsenlig uppföljning och analys
Informationsansvarig
-
Marie Lawrence
Samordnare Stödfunktion Kunskapsstyrning HS