5. Ändra systemet

Det kan ibland vara nödvändigt att ändra systemet och det kan göras på olika nivåer i en organisation. Här beskrivs strategier och koncept för systemförändringar på mikronivån men även förändringar på fler nivåer.

Röster från patienter

”Ingen samordning mellan kliniker o personal. Kronisk sjuk behöver en samordnare som är ansvarig för patient (onkologi). Anhörig får ta allt ansvar då patient skicka mellan olika kliniker/avdelningar. Anhörig, ej medicinsk utbildad, får ta hand om och ansvar för patients medicinering.”

Källa: Nationell Patientenkät 2016.

”Mycket dålig samordning. Ingen läkare som har huvudansvaret. Stressad personal i underbemannade enheter med för lite utrustning. Läkare har ingen tid att ta del av relevant forskning. Inte patientsäkert alls.”

Källa: Nationell Patientenkät 2023

Bli partner med patienter

Donald Berwick från Institute of Healthcare Improvement (IHI) brukar tillskrivas citatet; ”Varje system är perfekt designat för att skapa exakt det resultat det skapar. Om vi håller fast vid den övertygelse som vi alltid haft och insisterar på att göra precis som vi alltid gjort, kan vi förvänta oss att få precis de resultat som vi alltid fått.” Citatet signalerar ett behov av förändring. Är det systemet som behöver ändras är det viktigt att den högsta nivån av ledning är engagerad. För att hela organisationen ska arbeta mot samma mål måste samtliga medarbetare dela bilden av att de är en del av ett gemensamt system.

För att möta framtidens utmaningar inom hälso- och sjukvården krävs ett större fokus på verksamheter utanför sjukhusen. Det inbegriper verksamheter i hela samhället inom region, kommun och andra organisationer som genom samverkan kan skapa förutsättningar för bättre hälsa och på så sätt använda de befintliga resurserna mer effektivt. Det handlar om att skapa en förflyttning från sluten till öppen vård, från sjukhus till hälsocentral och från vård till hälsofrämjande insatser, tillsammans med andra samhällsaktörer och invånarna själva.

Det kommer även innebära att bjuda in patienterna att delta i utvecklingen av vården – med sin unika kompetens – på ett helt annat sätt än vad vi gör idag. Vi behöver bli partners, både i vårdmötet men också i att utveckla vården. Bjud in patienter i att utforma välfungerande flöden och processer, utifrån kliniska utfall och upplevelser av tillgängligheten och service.

Illustration över hur Region Jönköpings län har valt att göra en förflyttning från sluten till öppen vård, från sjukhus till vårdcentral och från vård till hälsofrämjande insatser tillsammans med andra samhällsaktörer och invånarna själva.

Ökat fokus på förebyggande och hälsofrämjande insatser ger minskat behovav vårdande insatser.

Säkerställ vem som gör vad

En gemensam flödesbeskrivning, som tagits fram av företrädare från alla steg i flödet tillsammans med patienter, är en överenskommelse om hur vårdflödena ska se ut, vad de ska innehålla, leverera och vem som ska göra vad. Det gäller både inom och mellan verksamheter och organisationer. En bra bas för att utgå från är nödvändiga åtgärder och vad den som ska utföra dessa behöver för kompetens.

Granska alla moment i vårdprocessen för att identifiera de steg som kan göras på annat sätt, av någon annan eller inte alls. Metoden bakom värdeflödesanalyser kan med fördel användas här. Det är först när överenskommelserna om hur patientflödet ska se ut som förbättringsarbetet med att skapa praxis av detta börjar. Uppföljning av utfall och följsamhet till överenskommelserna är centralt för att nå önskad effekt.

Gör moment parallellt

Istället för att göra olika moment efter varandra går det också att starta olika arbetsmoment samtidigt. Detta gäller speciellt när flera grupper eller personer i organisationen är inblandade i processen. Planering av utskrivning efter en operation påbörjas samtidigt som själva operationen planeras. Hjälpmedel som man vet att patienten kommer att behöva efter operationen kan ordnas i förväg, så att allt finns på plats när det är dags för hemgång.

Multiprofessionell bedömning av patienter lämpar sig bra både på akutmottagningar och på andra öppenvårdsmottagningar där många professioner är inblandade i åtgärderna. Ett exempel är multidisciplinära konferenser för komplicerade specialistvårdspatienter.

Alternativ till dagens processer

De flesta har nog ställt sig frågan om ”hur kan vi göra istället?”. I takt med att medelvårdtider och antal vårdplatser i slutenvården har minskat, ökar behovet av nya sätt att arbeta. I de flesta fall handlar det om att hitta, fastställa och tillämpa rutiner och vårdprogram för vanligt förekommande problem för att öka kvaliteten och spara tid och resurser. Även här är uppföljning av följsamhet viktig för att kunna skilja ut de avvikelser som går att påverka.

Det finns många alternativa sätt att bedöma, behandla och följa upp åtgärder:

  • Poliklinisera där det är möjligt.
  • Förbered patienten på vad som kommer att hända vid den planerade insatsen. ERAS (enhanced recovery after surgery) är ett exempel på hur bättre förberedelser och tydliga rutiner skapar kortare vårdtider.
  • En akutmottagning kan införa en ”snabbkassa” för patienter med enklare åkommor. När det uppstår en lucka i behandlingen av en svårare patient, till exempel avvaktan på ett provsvar, tar läkaren hand om ”snabbkassan”. Detta kallas ibland Fast Track.
  • Använd digitala hjälpmedel för att kommunicera med patienten i hemmet. Här finns numera sådant som chatt och digitala vårdmöten, liksom att den enskilde använder hemmonitorering. Även webbaserade behandlingsformer utvecklas och används allt mer, till exempel KBT på nätet. Vilka digitala hjälpmedel används och skulle kunna användas i er verksamhet?
  • Använd hemrehabilitering och mobila hemsjukvårdsteam med läkare i stället för att utsätta patienten för långa väntetider på sjukhus.
  • Ta reda på om någon av de behandlingar verksamheten erbjuder kan utföras i hemmet, till exempel dialys och antikroppsbehandling av cancerpatienter.
  • Ta reda på vad patienten kan göra själv, med hjälp av anhörig eller hemsjukvård. Detta besparar patienten ett vårdbesök.
  • Vid behov av återbesök görs med fördel en bokning direkt, ett annat alternativ är att erbjuda patienten möjlighet att boka själv via telefon eller via webben. Det sparar inte enbart resurser för att boka och kalla patienter, det minskar även uteblivna besök samt av- och ombokningar.

Kombinera och synkronisera insatser

Många äldre eller kroniskt sjuka patienter beskriver ofta sitt stora antal vård- och omsorgskontakter. Här finns många vinster att hämta genom att förbättra synkronisering, som kan vara avgörande för kvalitet, antal besök och resurseffektivitet.

Genom att erbjuda patienterna flera tjänster vid samma besök kan arbetet på mottagningen effektiviseras. Om patienten ska genomgå flera undersökningar för samma eller flera åkommor kan besöken samordnas. Även om besökstiden förlängs väger fördelarna av att ha tillgång till samtliga underlag för beslut ofta över. Det kan också innebära något så enkelt som att verksamheter hjälps åt, till exempel att vid besök hos Folktandvården också ta patientens blodtryck, istället för att detta ska ske vid ett separat tillfälle på en vårdcentral.

Behovet av synkronisering är stort och vi har idag exempelvis kontaktsjuksköterskor inom cancervården, vårdsamordnare för den äldre och koordinatorer inom psykiatrin. Att synkronisera kan exempelvis innebära att psykisk ohälsa för barn och unga koordineras kring individens och familjens behov och att en plan tas fram tillsammans med familjen. Resultaten från SKR:s satsning Bättre liv för sjuka äldre (2010-2014, med stöd från staten) är positiva – på flera platser i landet visar det sig att äldre patienter med många vårdkontakter får ett minskat behov av slutenvårdstillfällen genom vårdsamordning med hjälp av en koordinator.

Självskattning

Självskattningsformuläret innehåller frågor som tydligare ska visa utgångspunkten för den egna verksamheten och vilka förbättringsåtgärder som behövs, kopplat till strategi 5.

Självskattningsformulär strategi 5 - Ändra systemet (PDF) Pdf, 27 kB.

Om du vill veta mer

Metoder och verktyg

Från Region Jönköpings län

Personcentrerad processkartläggning

Systemkarta

5P - fem viktiga frågor, en metod för kartläggning

Hållbarhet i förbättrings- och utvecklingsarbete, ett metodstöd

Andra metoder och verktyg

Förklaring till 5S, verktyg för ordning och reda, Wikipedia

Lästips

Rapport: Digitala möjligheter som stöd i den nära vården

Statistik om akutmottagningar, väntetider och besök 2022, Socialstyrelsen (PDF)

Samordnad vård och omsorg, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys

The Improvement guide – Gerald J Langley, Ronald D Moen, Kevin M Nolan, Thomas W Nolan, Clifford L Norman

Filmtips

Filmen The First follower leadership lessons from dancin guy, visar ett exempel på hur en ensam ledare tillsammans med de första följarna skapar en rörelse och en förändring.

First follower leadership lessons from dancing guy, Youtube

Exempel från verksamheter

Effektivare flöden

Många regioner och sjukhus har efter att ha granskat olika flöden gjort förändringar i arbetssätten. Ett exempel från en akutmottagning är att servicevärdar sköter de arbetsuppgifter som inte kräver vårdutbildning. Ett annat exempel är att okomplicerade aktiviteter i patientflödet utförs av annan yrkeskategori än läkare. Exempelvis kan en undersköterska utföra gipsning eller ta bort stygn, så att läkare och sjuksköterskor kan ägna sig åt de mer komplicerade fallen.

Tid för operation vid första besöket

På Ortopedkliniken i Oskarshamn erbjuds patienten välja en tid för operation vid det första besöket om beslut om operation tagits. Patienten fikar under väntan på provsvar och går hem med operationstid i handen.

Förändra processer

Införandet av vårdförlopp i Sverige syftar till att göra vården mer jämlik men också öka tillgängligheten. Vårdförloppen infördes först inom cancervården och finns nu även för flera andra diagnoser och tillstånd. Våren 2019 invigdes Bröstcentrum vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Sedan dess har väntetiden från diagnosbesked till operation för patienter med bröstcancer minskat kraftigt. Några av åtgärderna:

  • Digitala vårdmöten gör att patienten kan träffa kirurg, onkolog och plastikkirurg vid samma besök.
  • Egna operationssjuksköterskor och operationssalar, istället för att tidigare behövt anpassa sig till där det funnits lediga operationssalar.
  • Förbättrad logistik kring operation.
  • En organisatorisk enhet med en föreståndare, styrgrupp, arbetsgrupp och flera undergrupper som kontinuerligt arbetar med uppföljning och gemensamma projekt.

Vård på distans i Västerbotten

I de norra delarna av Sverige har de stora avstånden drivit på en tidig utveckling av digitala kommunikationsvägar i vården, både för att öka tillgängligheten och göra patienten mer delaktig. I Västerbotten invigdes ett första virtuellt hälsorum i samhället Slussfors, som ligger mellan Storuman och Tärnaby. I det obemannade hälsorummet kan invånarna mäta blodtryck, glukos, hemoglobin, vikt och INR-värde. Värdena blir direkt åtkomliga via patientens journal. Via ett videokonferenssystem möjliggörs möten med olika professioner från både sjukhus och hälsocentraler. Det finns också utrustning som kan användas vid bedömningen, exempelvis kamera för hud och svalg. De digitala möjligheterna används också för exempelvis tolkstöd och inom psykiatrin, barn- och ungdomsrehab och vårdplanering.

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.