Om metodstödet

Det finns idag en bred erfarenhet kring strategier och koncept som fungerar väl för att skapa en långsiktigt god tillgänglighet. Metodstödet är tänkt att stimulera till reflektion och inspirera till idéer och angreppssätt, med utgångspunkt i det som är möjligt att påverka.

Det här digitala metodstödet har tagits fram med utgångspunkt i skriften Tillgänglig vård – vägledande strategier och koncept för hållbar utveckling, som gavs ut första gången 2017 och uppdaterades 2024. Skriften används framför allt i SKR:s årliga utvecklingsprogram för bättre tillgänglighet, där hela verksamhetsteam kan delta och varva teorier med eget arbete och få coachning längs vägen.

Det digitala metodstödet har tagits fram för att ge fler möjlighet att ta del av strategierna och göra ett eget arbete utifrån de steg som beskrivs. Det vänder sig främst till chefer, ledare och verksamhetsutvecklare, men kan även användas av enskilda medarbetare.

De strategier och koncept som beskrivs har visat sig fungera väl för att öka tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Materialet är uppdelat i sex delar där de övergripande strategierna och koncepten beskrivs, tillsammans med erfarenhetsbaserade åtgärdsförslag som kan anpassas till lokala förutsättningar. Här finns även exempel på verktyg och metoder, lästips och filmtips.

Varje del avslutas med ett underlag för självskattning. Den som använder det digitala metodstödet får därmed möjlighet att spegla den egna verksamheten för att identifiera skillnader mellan den egna situationen och de vägar till förbättring som beskrivs i materialet.

Tillgänglig vård

Röster från deltagare

Tack för den här tiden, för alla intressanta föreläsningar vi har fått ta del av och för den individuella coachingen vi fått som grupp.

Bra utbildning och fantastiskt stöd och coaching.

(citat från deltagare i utvecklingsprogrammet Att leda utveckling för bättre tillgänglighet)

Konceptet

Konceptet är sex olika delar där de övergripande strategierna beskrivs tillsammans med erfarenhetsbaserade åtgärdsförslag som kan anpassas till lokala förutsättningar. Här finns också exempel på metoder och verktyg. Strategierna och koncepten sammanfattas visuellt i ett påverkansdiagram:

Främst för chefer och verksamhetstuvecklare

Metodstödet har tagits fram för att ge fler möjlighet att ta del av strategierna och göra ett eget arbete utifrån de steg som beskrivs. Det vänder sig främst till chefer, ledare och verksamhetsutvecklare, men kan även användas av enskilda medarbetare.

De strategier och koncept som beskrivs har visat sig fungera väl för att öka tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Materialet är uppdelat i sex delar där de övergripande strategierna och koncepten beskrivs, tillsammans med erfarenhetsbaserade åtgärdsförslag som kan anpassas till lokala förutsättningar.

Den som använder det digitala metodstödet får möjlighet att spegla den egna verksamheten för att identifiera skillnader mellan den egna situationen och de vägar till förbättring som beskrivs i materialet.

Påverkansdiagram

Konceptet är sex olika delar där de övergripande strategierna beskrivs tillsammans med erfarenhetsbaserade åtgärdsförslag som kan anpassas till lokala förutsättningar. Här finns också exempel på metoder och verktyg. Strategierna och koncepten sammanfattas visuellt i ett påverkansdiagram:

Förstora bilden

Ett påverkansdiagram illustrerar de strategier och koncept om VAD en verksamhet behöver fokusera på i sitt förändringsarbete för att nå en bättre tillgänglighet. Det hjälper till att identifiera angelägna förbättringsområden. Frågan om HUR detta förändringsarbete ska genomföras i praktiken är alltid lokal, utifrån lokala förutsättningar.

Allmänna tips och råd

Börja i rätt ände

Det finns stora fördelar med att ta sig an områdena i strategierna i den ordning de står. Tillgänglighetsproblemet behöver förstås och bilden av vad som ska göras behöver bli tydlig.

Gör det och gör det enkelt

Många förändringar kommer att kräva både övning och löpande justeringar för att fungera fullt ut. Prova förändringar i liten skala, utvärdera och lär.

Kom överens

En viktig faktor för att åstadkomma förändring och förbättring är att komma överens om

  • Vad ni ska åstadkomma i verksamheten
  • Definitioner så att ni pratar om samma saker
  • Organisationens och verksamhetens förhållningssätt till god tillgänglighet för invånarna
  • Uppföljningskriterier och att följa upp och analysera effekter tillsammans.

Balansera mellan systematik och dynamik

Gå inte vilse i kartläggnings- och mätningsskogen och förväxla inte mätningar med förändringar.

Ta hjälp

De allra flesta verksamheter mår bra av ett par externa glasögon i sitt förändringsarbete. En utomstående person kan hjälpa till att lyfta på stenar, ställa de frågor som normalt inte ställs och inte minst behålla systematiken i utvecklingsarbetet.

Använd interna utvecklingsledare och/eller utvecklingsenheter. När flera verksamheter berörs av förändringen kan en riskanalys vara till god hjälp för att identifiera och förebygga risker.

Utbilda chefer och ledningsgrupper i förbättringskunskap

Är du ledare och vill utforska området förbättringskunskap, tillsammans med din ledningsgrupp eller ditt team, erbjuder SKR flera olika ledarskapsutbildningar och andra utbildningar i förbättringsarbete.

Metoder och stöd, verksamhetsutveckling

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.