Elevhälsa
Elevhälsan omfattar elever från förskoleklassen till och med gymnasieskolan och motsvarande skolformer.
Den samlade elevhälsan är ett tvärprofessionellt team som tillsammans med lärare och övrig personal, främst arbetar förebyggande och hälsofrämjande på individ-, grupp- och skolenhetsnivå.
Alla elever ska ha tillgång till specialpedagogiska, psykosociala, psykologiska och medicinska insatser.
På Skolverkets hemsida finns mer information om skollagens regler om elevhälsa: Elevhälsa, Skolverket
SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) beskriver skolans gemensamma elevhälsoarbete: Elevhälsoarbete, SPSM
Elevhälsonätverk för chefer
SKR har ett elevhälsonätverk för förvaltnings- eller verksamhetschefer och elevhälsochefer med intresse och engagemang i frågor som rör skolans lärmiljöer och elevhälsoarbete.
Medlemmarna i nätverket bidrar med
- Kunskaper och erfarenheter i frågor som rör skolans lärmiljöer och elevhälsoarbete på såväl förvaltnings- som skolnivå.
- Reflektioner över aktuella statliga utredningar och diskussion om hur nationella politiska beslut påverkar arbetet i kommunerna.
- Erfarenhetsutbyte mellan kommuner som stöd i omvärldsvakning och verksamhetsutveckling.
Vår ambition är att nätverkets sammansättning ska bestå av representanter från olika delar av landet och en variation av kompetenser inom området. Elevhälsonätverket träffas digitalt 5-6 gånger per år, intresseanmälan lämnas via kontaktformuläret på webbsidan.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan
Insatserna för elevhälsans arbete förutsätter resurser i form av skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och personer med specialpedagogisk kompetens, exempelvis specialpedagoger och speciallärare.
SKR har under åren 2015, 2018, 2021 och 2024 publicerat rapporter som bygger på en enkätundersökning till samtliga kommuner om elevhälsan. Fokus är personalsituationen inom grundskolans elevhälsa, förvaltningens stöd till skolorna, kvaliteten och aktuella utmaningar.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan 2024
Statistik för elevhälsans personalgrupper
SKR:s statistik för elevhälsans yrkesgrupper från år 2000 till 2022 redovisas som antalet årsarbetare, dels inom grund- och gymnasieskolan, dels i kommungrupper. Det som inte syns i statistiken är köp av tjänstetimmar, till exempel läkartimmar och psykologtimmar. Redovisningen av antalet speciallärare utgör en kortare tidsserie beroende av att utbildningen återinfördes år 2008.
Elevhälsa, statistik för personalgrupper
Samordnad individuell plan (SIP) i skolan
Skolan möter en del elever som behöver insatser från flera olika samhällsaktörer. Då är det ofta av stor betydelse att kommun och regioner samordnar sitt stöd. SKR har gjort en skrivelse till Regeringskansliet om att det bör införas en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen i likhet med den som finns i socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Elevhälsans kompetenser kan vara viktiga i arbetet med SIP.
Inkluderande lärmiljöer
För att alla elever ska nå sin fulla potential anser SKR att skolans lärmiljöer behöver vara inkluderande. Ett synsätt som bidrar till att skolan som organisation bättre möter elevers olikheter.
Informationsansvarig
-
Christin Appel
Utredare