Införande och utveckling av Digital post
Initiativet innebär att kommuner skickar sin utgående post digitalt i första hand. Tekniska och organisatoriska förutsättningar behöver etableras i den egna kommunen och arbetssätt behöver ses över. Förändringar behöver också ske nationellt.
Syftet med initiativet är att skapa förenklingar och minska hinder för användande och anslutning till tjänsten. Detta genererar nyttor i form av frigjorda ekonomiska medel och frigjord tid hos kommunens medarbetare, resurser som kan användas till annat värdeskapande arbete. Parallellt drivs påverkansarbete för utveckling av tjänsten.
Initiativet aktualiseras i än högre grad givet presentationen av regeringens utredning den 25 juni 2024 för civilminister Erik Slottner. Utredningen föreslår bland annat att statliga myndigheter, kommuner och regioner ska skicka myndighetspost genom "Mina meddelanden”. Utredningen föreslår vidare att obligatoriet för kommuner, regioner och myndigheter genomförs utan ekonomisk ersättning för de som påverkas.
Information om Digital post, ENA
SOU 2024:47, Digital myndighetspost, Regeringen (PDF)
Det här händer just nu
Införandestödet genomförs i tre parallella kursomgångar. Under våren 2025 startar vi fem nya omgångar, och under hösten ytterligare fyra.
Samtidigt arbetar Adda intensivt med att färdigställa det nya ramavtalet för utskickstjänster, som beräknas vara klart vid årsskiftet. Vi fortsätter också att ta fram juridisk vägledning kring delgivning och sekretess.
Ett viktigt fokus är att skapa moderna integrationer mellan verksamhetssystem, utskickstjänster och Digital post. Här för SKR en dialog med Digg. Nästa steg är att leverantörer av verksamhetssystem implementerar stöd för att utskick ska kunna ske direkt från systemen, vilket kommer att följas upp.
Nytt auktorisationssystem att ansluta till
I maj 2025 införs auktorisationssystemet för digital post och är ett alternativ till upphandling. I praktiken betyder det att offentliga aktörer som tänker använda Mina meddelande behöver
- teckna ett separat avtal med Digg (i tillägg till avtal för anslutning till infrastrukturen Mina Meddelanden)
- betala en avgift till Digg, baserat på användningsgrad.
Avgiften är för att möjliggöra ersättning till leverantörer av säkra digitala brevlådor. Men kostnaden är fortsatt betydligt lägre än att skicka fysisk post.
SKR ser auktorisationssystemet som ett viktigt nästa steg i utvecklingen av offentlig sektors gemensamma infrastruktur. Det skapar förutsättningar för marknaden att fortsätta utveckla bra tjänster och säkerställa konkurrens, genom att fler leverantörer av säkra digitala brevlådor kommer in på marknaden.
Det här innebär auktorisationssystem för e-legitimering och digital post, Digg
Mål och nyttor
Målet för initiativet är att alla invånare och företag som har en säker digital brevlåda ska få minst 80% av sin viktiga post från kommunen till denna. Nyttor som skapas är:
Kostnadsbesparing
- Minskad kostnad för porto, kuvert, papper och utskrift
- Minskad transportkostnad
Tid - omfördelningsnyttor
- Minskad administrativ tid
- Effektivare kommunikation
- Kortare handläggningstider
Säkerhet
- Högre informationssäkerhet
- Cybersäkerhet
Invånarnytta
- Tillmötesgå invånarens förväntan på digital post
- Minskad väntetid
- Bättre totalöversikt för invånaren och dennes offentliga engagemang i en och samma säkra digitala brevlåda
Kvalitet
- Minskade fel och försvunnen post
- Följer nationell och internationell infrastrukturstandard
Miljö
- Minskad pappersåtgång
- Minskad transport
Nyttokalkyler för 6 prioriterade initiativ, samlingssida Adda
Leveranser
- Införandestöd till kommuner i form av Intensivkurser som genomförs löpande i omgångar.
- Tre träffar under tre månader med teman om upphandling och anslutning, verksamhetsutveckling – om förändring i verksamheten, delgivning och erfarenheter från andra kommuner.
- Uppdaterat ramavtal.
- Genom marknadsdialog påverka leverantörer av verksamhetssystem att bygga in funktionalitet för att skicka digital post inom några utvalda verksamhetsområden.
- Juridisk vägledning om användning av Digital post.
- Påverkansarbete gentemot Digg och regeringen om utveckling av infrastrukturen för tjänsten.
- Publik lista på verksamhetssystem med stöd för Digital post.
Om intiativet och svar på frågor
Filmen är cirka 29 minuter lång. En presentation av intiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.
Informationsansvarig
-
Fredrik Carlsson
Handläggare