Publicerad 3 juni 2024

Breddinförande av vissa välfärdstekniska lösningar

Initiativet avser ett breddinförande av vissa välfärdstekniska lösningar inom vård- och omsorgstjänster för äldre personer och personer med funktionsnedsättning. Syftet är att dessa individer i högre grad ska kunna leva självständigt, känna sig trygga och delaktiga i samhället samt att frigöra kommunens resurser genom att med stöd av välfärdsteknik utveckla nya arbetssätt.

Erfarenheter visar att många kommuner har infört välfärdsteknik på några områden och/eller inom några boenden som pilotverksamheter men att svårigheter gör att det stannar där istället för att de välfärdstekniska lösningarna skalas upp och breddinförs i verksamheten. Initiativet avser att sänka dessa trösklar genom att erbjuda stöd inom flera områden som

  • vägledning
  • kompetensutveckling och införandestöd
  • tecknande av gemensamma ramavtal/DIS för välfärdsteknik inklusive ett förstärkt upphandlingsstöd
  • framtagning av standarder för att de tekniska lösningarna ska kunna utbyta information och integreras med befintliga verksamhetssystem.

Kompetenscenter välfärdsteknik

Välfärdsteknologi, Adda

Det här händer just nu

Kompetenscenter välfärdsteknik har skapat en mall för att följa upp användningen av läkemedelsautomater. Mallen baseras på en förenklad beräkning av nyttan med tekniken. De kommer att ta fram fler uppföljningsmallar så att kommuner kan följa upp andra digitala lösningar där det redan finns förenklade nyttokalkyler. Under våren 2025 presenterar de fler förenklade nyttokalkyler och uppföljningsmallar för andra digitala tjänster.

Nyttorealisering och nyttokalkyler välfärdsteknik

ADDA Inköpscentral arbetar på att ta fram ett ramavtal för läkemedelsautomater, som beräknas vara klart för beställning i november 2025. När det gäller avtalet för Digital trygghetstjänst för gruppboenden pågår arbetet som planerat inför annonseringen av upphandlingen. Avatalet ska vara klart för beställning i september 2025. Samtidigt pågår en affärsanalys för Digital trygghetstjänst för ordinära boenden, som ska ersätta det nuvarande ramavtalet för trygghetslarm och larmmottagning. Det avtalet beräknas vara klart för beställning i mars 2026.

Upphandlingar, Adda

Vid årsskiftet 2024/2025 kommer initiativet att avsluta arbetet med att ta fram förslag på standarder för läkemedelsautomater. Dessa standarder ska göra det möjligt att överföra viss information från automaten till verksamhetssystemet. Vi planerar att lämna över förslagen till SIS, Svenska institutet för standarder, i början av 2025.

Mål och nyttor

Initiativet avser att med stödinsatser underlätta kommuners anskaffning, införande och användande av välfärdsteknik i syfte att kraftsamla för det gemensamma målet att minst 80 procent av landets kommuner erbjuder välfärdstekniska lösningar som förstahandsalternativ – digitalt först - till samtliga brukare där det är möjligt.

I ett första steg fokuseras på tekniker för läkemedelsautomater, digital tillsyn, mobila trygghetslarm och digitala lås, och allt eftersom kommer även andra tekniker att omfattas.

Effektmålet kommer att generera nyttor av olika slag där de främsta är:

  • Frigjord tid som kan omfördelas till andra värdeskapande arbetsuppgifter.
  • Förbättrad arbetsmiljö för personalen.
  • Ökad trygghet och självständighet (säkerhet) för brukaren.
  • Mer jämlik service och omsorg samt ökad kvalitet (i service) till brukaren.

Genom att nyttja insatsens leveranser i form av nationella ramavtal/DIS, upphandlingsstöd, standarder för API-baserad datadelning, vägledningar och förändringsledningsstöd kan kommunen dessutom tillgodoräkna sig nyttor i form av:

  • Minskade kostnader och tid för anskaffning av välfärdsteknik.
  • Effektivare omställning och snabbare införande av välfärdstekniska lösningar.
  • Ökad kvalitet och interoperabilitet i de anskaffade välfärdstekniska lösningarna, vilket underlättar för kommunens personal att hantera olika lösningar tillsammans.
  • Ökad innovationsgrad på marknaden att nyttja i verksamheten.

Leveranser

Insatsen omfattar följande leveransområden:

  • Vägledning, kompetensutveckling och införandestöd – Kompetenscenter välfärdsteknik.
  • Upphandling och marknad – omvärldsbevakning, affärsanalys, förstudier och upphandlingar.
  • Grundförutsättningar för interoperabilitet och kontinuitet - ta fram standarder för API:er tillsammans med SIS (i långsiktig utvecklingsplan).

Övergripande tidsplan

Initiativet pågår 2024-2027.

Om intiativet och svar på frågor

Filmen är cirka 31 minuter lång. En presentation av intiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.

Informationsansvarig

  • Eva Sahlén
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om initiativet

Om Handslaget

Handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering är en kommungemensam kraftsamling i syfte att öka digitaliseringstakten, med siktet inställt på visionen om världens mest innovativa och omtänksamma välfärd

Alla initiativ