Publicerad 14 januari 2025

Ett gemensamt arbete för kunskapsstyrning inom socialtjänsten

Alla kommuner ska ha förutsättningar för att bygga socialtjänstens stöd på bästa tillgängliga kunskap. SKR och kommunerna arbetar gemensamt för att uppnå en jämlik, jämställd och kunskapsbaserad socialtjänst.

Kunskapsstyrning innebär att utveckla, samordna, sprida och använda bästa möjliga kunskap.

Kunskapsstyrningen består av delarna kunskapsstöd, stöd till uppföljning och analys samt stöd till verksamhetsutveckling och ledarskap. Målet är att kommunernas medarbetare inom socialtjänsten ska ha tillgång till bästa tillgängliga kunskap för att kunna använda den i mötet brukarna. Det ska finnas stöd för att göra rätt och det ska finnas förutsättningar för uppföljning och lärande.

Särskild satsning på gemensam utveckling för en kunskapsbaserad socialtjänst

Sedan 2020 har alla kommuner beslutat att tillsammans säkra kunskap och lärande för socialtjänstens verksamheter, på ett bättre och mer effektivt sätt än om varje kommun arbetade var för sig. Arbetet utgår från en rekommendation från SKR 2018 och finansieras genom en extra avgift för kommunerna. Det gemensamma arbetet för en kunskapsbaserad socialtjänst är långsiktigt, stimulerar till utveckling av verksamheten och möjliggör ett bättre beslutsfattande.

Den gemensamma kommunala tilläggsfinansieringen omfattar:

  • Utveckling och användning av nationella kvalitetsregister, som kommunerna använder för kommunal hälso- och sjukvård, främst inom äldreomsorgen. Satsningen innebär även möjlighet för framtida utveckling till andra områden.
  • Utveckling av nationella brukarundersökningar, främst inom individ- och familjeomsorg och funktionshinderområdet samt stöd till individbaserad systematisk uppföljning.
  • Nationell samordning för gemensam utveckling av kommunernas kunskapsstyrning, inklusive särskilda utvecklingsinsatser. Ett exempel är det arbete som gjorts för att kunna erbjuda kommunerna att ansluta sig till Yrkesresan, ett introduktions- och kompetensutvecklingskonceptet för socialtjänstens medarbetare.

Mål för kunskapsstyrningen

  • I varje möte mellan socialtjänstens medarbetare och brukare används bästa tillgängliga kunskap.
  • Analyser av verksamheten görs både på individnivå och gruppnivå.
  • Ny kunskap genereras och systematiseras och kan snabbt omsättas.
  • Att identifiera förbättringsområden och utveckla stödet tillsammans med brukaren är en del av vardagen.
  • Det är enkelt att jobba kunskapsbaserat.

Publikationer

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Camilla Wiberg
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.