Publicerad 6 mars 2024

Sammanhållen digital service

Välfärden ska erbjuda tjänster som utgår från användarnas behov och livshändelser. SKR arbetar med att stödja kommuner och regioner att skapa grundläggande förutsättningar för att erbjuda tjänster som upplevs sammanhållna och intuitivt designade.

Målsättningen är att användaren får en så enhetlig och smidig upplevelse som möjligt. Det kan innebära att användaren till exempel använder samma inloggningsuppgifter och konto för att få tillgång till olika tjänster hos en kommun, region eller med olika myndigheter. Vilket innebär även att olika tjänster kan kommunicera med varandra. Ett exempel på en sammanhållen digital service är vårdguiden 1177.

I utformningen av dessa tjänster är det viktigt att utgå från användarens behov och händelser i livet.

SKR har samlat information och vägledningar kring några av de områden som är viktiga för att skapa förutsättningar för en sammanhållen digital service.

Informationsansvarig

  • Ina Tidvall
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.