- Startsida
- SKR
- Samhällsplanering, infrastruktur
- Trafik, infrastruktur
- Laddinfrastruktur
Laddinfrastruktur för elfordon
Utbyggnaden av laddinfrastruktur tangerar flera kompetensområden och aktörer som traditionellt inte har samverkat inom transportinfrastrukturplaneringen. Ta del av hur bland annat några kommuner, regioner och myndigheter arbetar med frågan.
Elektrifieringen av transportsektorn är en viktig del i omställningen till en fossilfri fordonsflotta. För kommuner och regioner är utbyggnad av laddinfrastruktur bland annat en fråga om att möta invånarnas behov och att skapa förutsättningar för att behålla och attrahera näringsliv, såsom besöksnäring, tillverkningsindustri, med mera. Även om den stora andelen laddning sker vid hemmet eller arbetsplatsen så handlar många av frågeställningarna i kommuner om publik laddning, såsom destinationsladdning och snabbladdning.
SKR:s skrift om laddinfrastruktur
I SKR:s skrift från 2017 Ladda för framtiden – laddinfrastruktur för elfordon beskrivs bland annat roller en kommun kan anta vid etablering av laddinfrastruktur och lagstiftningsfrågor, med fokus på publik laddning för lätta fordon.
Skriften är i stora delar fortfarande aktuell gällande den lagstiftning som är styrande för kommunen i arbetet. Sedan den togs fram har dock några förutsättningar ändrats. Läs om dessa ändrade förutsättningar längre ner på den här sidan.
Ladda för framtiden – laddinfrastruktur för elfordon
Ändrade förutsättningar för etablering av laddinfrastruktur
På några punkter har förutsättningarna ändrats för etablering av laddinfrastruktur, sedan SKR publicerade skriften Ladda för framtiden – laddinfrastruktur för elfordon. Det gäller lagändringar om nätanslutningar och koncessionspliktiga nät samt förtydliganden gällande etablering av laddinfrastruktur på offentlig plats och reglering av laddplats.
Nätanslutningar och icke koncessionspliktiga nät
Det har införts lagstiftningsändringar som innebär ökade möjligheter för kommunen att använda sina icke koncessionspliktiga nät. Förutsättningarna för nätanslutningar och undantag från nätkoncession regleras i ellagen och IKN-förordningen.
Ellag (1997:857), Sveriges riksdag
Laddinfrastruktur på offentlig plats
Det krävs inte tillstånd från Polismyndigheten enligt ordningslagen för laddinfrastruktur som sätts upp inom offentlig plats i form av gata eller parkering. Parkering av fordon ingår i ändamålet som platsen upplåtits för och i användningen parkering ingår även komplement till parkeringen som till exempel parkeringsautomater, laddstolpar, belysningsarmatur med mera.
Denna tolkning görs av Transportstyrelsen i rapporten Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark. Samma tolkning görs av Boverket i vägledning PBL kunskapsbanken gällande användning av offentlig plats för laddinfrastruktur.
Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark, Transportstyrelsen
Reglering av laddplats
Ett fordon som står uppställt på en laddplats är ett parkerat fordon och det är därmed möjligt enligt gällande regelverk att föreskriva om tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkering på laddplatsen. Denna tolkning görs av Transportstyrelsen i redovisning av Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark.
Storleken på avgifter som tas ut för parkering regleras i Lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, mm (KAL - avgiftslagen).
Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark, Transportstyrelsen
Energimyndigheten nationell samordnare för laddinfrastruktur
Sedan 2024 har Energimyndigheten ett övergripande ansvar att samordna frågor om laddinfrastruktur för att främja en ändamålsenlig och effektiv utbyggnad laddinfrastruktur. Uppdraget omfattar stöd och rådgivning till kommuner och regioner.
Samordning och regeringsuppdrag, Energimyndigheten
Exempel på arbete i kommuner, regioner, staten och organisationer
Utbyggnaden av laddinfrastruktur tangerar flera kompetensområden och aktörer som traditionellt inte har samverkat inom transportinfrastrukturplaneringen. Ta del av hur bland annat några kommuner, regioner och myndigheter arbetar med frågan.
Kommuner
Familjen Helsingborg - Nu laddar vi om!
Ny vägledning för laddinfrastruktur – publik laddning i Fyrbodal, Fyrbodals kommunalförbund
Vägledning för laddinfrastruktur – Publik laddning i Sjuhärad, Boråsregionen (PDF)
Göteborgs Stads elektrifieringsplan 2021–2030, Göteborgs stad
Strategi för laddinfrastruktur, Vänersborgs kommun (PDF)
Strategi för laddinfrastruktur - publik laddning, Örnsköldsviks kommun (PDF)
Lomma kommuns strategi för laddinfrastruktur, Lomma kommun (PDF)
Behov av laddinfrastruktur i Södertörn och kommunernas roll i utbyggnaden
Ansök om att etablera nya laddplatser för elfordon, Stockholms stad
Etablera publika laddplatser för elbil, Tyresö kommun
Regioner
Elektrifiering av transporter, Västra Götalandsregionen
Laddinfrastruktur i Västra Götaland, Västra Götalandsregionen
Vägledning för företags fossilfria bilresor , Region Skåne
LaddInfraÖst 2.0, Energikontoret i Mälardalen
Projekt arkiv, Energikontor Norr
Statliga myndigheter
Drivmedla - Tillsammans banar vi väg för framtidens fordonsflotta, vti
Laddinfrastruktur, Konkurrensverket
Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2021:2) om utrustning för laddning av elfordon, Boverket
Handlingsprogram för laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas, Energimyndigheter
Infrastrukturplanering för förnybara drivmedel i Uppsala län 2022, Länsstyrelsen i Uppsala
Ta fram laddplan eller strategi för laddinfrastruktur, Länsstyrelsen Jönköping
Intresseorganisationer
Vanliga frågor om laddinfrastruktur, BioDriv öst Laddinfrastruktur och elbilar, Klimatkommunerna
Forskning och kunskapssammanställningar
Trafikutskottet publicerar en kunskapsöversikt om laddinfrastruktur för vägtrafik, Sveriges riksdag
VTI rapport 1131 Regeringsuppdrag om elektrifieringen av transporter (PDF)
Battery-Swapping for Heavy Duty Vehicles : A Feasibility Study on Up-Scaling in Sweden, vti
Informationsansvarig
-
Ida Nelson
Handläggare