Införande Säker digital kommunikation, SDK, för socialtjänsten
Initiativet syftar till att fler kommuner ska ansluta till SDK, initialt för socialtjänsten. SKR ska även verka för att andra aktörer, som myndigheter och privata utförare, ansluter.
Målsättningen är att under 2025 skapa förutsättningar för alla berörda parter inom socialtjänstens verksamhetsområde, initialt inom individ- och familjeomsorgen, att införa SDK.
Genom ett organiserat införandestöd ges deltagande kommuner stöd att upphandla en teknisk lösning från ett dynamiskt inköpssystem, etablera behövliga informationssäkerhetsrutiner och lägga en grund för nya arbetssätt för att ersätta osäkra och ineffektiva kommunikationskanaler som fax och e-post.
Det här händer just nu
Under hösten 2024 genomförde vi fyra omgångar av införandestödet, och under 2025 planerar vi ytterligare nio kurser.
Säker digital kommunikation, SDK
Ett fortsatt fokus ligger på myndigheternas anslutning till SDK. SKR arbetar både strategiskt och operativt för att driva processen framåt, i samarbete med alla berörda parter. Även regionerna har påbörjat arbete för att säkerställa en samordnad anslutning till SDK.
För att stödja en hållbar och effektiv implementering av SDK inom socialtjänsten planerar vi en workshop i januari 2025. Där kommer kommuner och leverantörer av socialtjänstens verksamhetssystem att samlas för att säkerställa att SDK-funktioner integreras för att möta både dagens och framtidens behov.
Hittills har 15 kommuner upphandlat DIS av Adda, och ytterligare 25 förbereder sin upphandling. SKR uppmanar fler kommuner att kontakta Adda för stöd i upphandlingsprocessen.
Mål och nyttor
Den långsiktiga målsättningen är att 80 procent av alla kommuner har anslutit socialtjänsten till SDK vid årsskiftet 2025/2026. Följande nyttor kan uppstå och därmed realiseras:
Tid- omfördelningsnyttor:
- Minskad administrationstid
- Effektivare kommunikation
- Kortare handläggningstider
Säkerhet:
- Högre informationssäkerhet
- Systematisk tillit
- Ökad trygghet för medarbetare
Invånarnyttor:
- Invånare behöver inte agera bud och hämta information från andra organisationer
- Kortare handläggningstider
- Ökad trygghet för invånare
- Ökat förtroende för offentlig sektor
- Högre tillgänglighet till handläggare
Kvalitet:
- Minskade fel och försvunnen post
- Följer nationell och internationell infrastrukturstandard
Miljö och klimat:
- Minskad pappersförbrukning
- Minskade transporter
Nyttokalkyler för 6 prioriterade initiativ, samlingssida Adda
Leveranser
- Strukturerat införandestöd till kommuner i form av kurser som genomförs under cirka 4 månader vid fyra träffar med olika tema.
- Marknadsdialog för att påverka leverantörer av verksamhetssystem att bygga in SDK-funktionalitet i verksamhetssystem.
- Dialog med andra offentliga aktörer.
- Förenkling av upphandling från DIS (dynamiskt inköpssystem).
- Uppdatera befintligt kravbibliotek med generiska krav på stöd för SDK i verksamhetssystem.
Om initiativet och svar på frågor
Filmen är cirka 31 minuter lång. En presentation av initiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.
Informationsansvarig
-
Linda Nordberg
Handläggare