Publicerad 3 juni 2024

Identitets- och behörighetshantering

Syftet med initiativet är att skapa en tydlighet i hur kommuner bör etablera och arbeta med identitets- och behörighetslösningar för fortsatt säker och effektiv verksamhet.

Samhällsutvecklingen och världsläget blir allt osäkrare och hoten mot kommunal verksamhet ökar. Parallellt med dessa utmaningar ställer demokratins grunder krav på öppenhet och transparens. EU:s digitala utveckling går fort och ställer många nya, mer säkra och högre krav på både tekniska lösningar och arbetssätt för identitets- och behörighetslösningar. Grundläggande för att möta dessa krav är en säker och effektiv hantering av identiteter och behörigheter av medarbetar och invånare.

Samtidigt verkar SKR i en nationell arbetsgrupp, under ledning av Digg, för utveckling av tillit och lösningar för sektorsövergripande behörighetshantering (federationer). Långsiktigt lägger detta grunden för att etablera ett robustare, mer kostnadseffektivt och enklare system för hantering av e-identiteter och åtkomst hos offentliganställda, privata utförare och för system-till-systemkommunikation.

Det här händer just nu

Just nu bemannar vi nationella arbetsgrupper med kommunal expertis. Samtidigt kartlägger vi aktuella och kommande initiativ inom området. Vi genomför också behovsanalyser och fallstudier kring identitetslösningar i kommuner och hos privata aktörer som bedriver kommunal verksamhet.

Målet är att ha en tydlig rekommendation klar till maj 2025. Nästa steg är att upphandla ramavtal och ta fram attributlistor. Vi utreder och planerar även ett eventuellt stöd för införande under initiativets gång.

Mål och nyttor

Effektmål för initiativet är att uppnå en gemensam och enhetlig förståelse hos kommunerna för att skapa en effektiv och säker hantering av identiteter och behörigheter i sina verksamheter, vilket resulterar i förbättrad datasäkerhet, effektivitet och samarbete. Nyttor som initiativet bidrar till:

Tid och omfördelningsnyttor

  • Minskad administrativ tid när medarbetare behöver flytta mellan och arbete i olika IT-system.
  • Effektivare administration av användarkonton och behörighetstilldelning.

Säkerhet

  • Högre säkerhet i och kontroll av att rätt medarbetare har tillgång till rätt information och tjänster vid rätt tillfälle.

Service

  • Bättre behörighetshantering bidrar till att invånare och företag på ett bättre sätt kan ges tillgång till rätt information och tjänster.

Leveranser

Initiativets övergripande leveranser är:

  • Rekommendation för identitets- och behörighetslösningar.
  • Stöd för enklare anskaffning genom till exempel ramavtal/DIS för snabbare och effektivare avrop av identitets- och behörighetsprodukter och tjänster.
  • Strukturerad lista på behörighetsattribut, initialt för socialtjänsten därefter skolan.

Om intiativet och svar på frågor

Filmen är cirka 30 minuter lång. En presentation av intiativet sker i cirka 10 minuter, därefter en öppen frågestund där kommunerna ställer frågor till SKR, Adda och Inera om initiativet.

Informationsansvarig

  • Kenneth Zetterberg
    Konsult

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.

Om initiativet

Om Handslaget

Handslag för välfärdsutveckling genom digitalisering är en kommungemensam kraftsamling i syfte att öka digitaliseringstakten, med siktet inställt på visionen om världens mest innovativa och omtänksamma välfärd

Alla initiativ