Publicerad 24 februari 2025

Inkluderande lärmiljöer

För att alla elever ska nå sin fulla potential behöver skolans lärmiljöer vara inkluderande. Ett synsätt som bidrar till att skolan som organisation bättre möter elevers olikheter.

Rapport: Olika är normen – att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan

Filmer: Olika är normen i en skola där elever lär och mår bra

Hur kan huvudmän och skolor kan skapa och upprätthålla en inkluderande och likvärdig skola? Här får du ta del av forskning om det gemensamma elevhälsoarbetets centrala roll och lyssna på erfarenheter från en kommun.

Filmerna riktar sig till huvudmän, förtroendevalda, skolchefer, rektorer, lärare och elevhälsoteam.

En skola där elever lär och mår bra – Teori

I den här filmen medverkar, Pia Skott, docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Filmen är drygt 17 minuter.

En skola där elever lär och mår bra – Praktik

I den här filmen medverkar Emma Rosengren, verksamhetschef för resurscentrum och Jenny Stanser, grundskolechef i Södertälje kommun. Filmen är drygt 16 minuter.


Inkluderande lärmiljöer

Inkludering innebär att det är sammanhanget som ska anpassas efter individernas behov. SKR har utgått från forskning och den tolkning av inkludering som Ifous använder.

Inkludering innebär att

  • skolan möter varje individ utifrån dess behov och anpassar sig efter eleverna – inte tvärtom
  • alla elever är delaktiga i ett sammanhang och att de får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar
  • elevernas olikheter är en tillgång i undervisningen och för lärandet
  • skolan erbjuder olika lärmiljöer för olika behov hos olika elever
  • Inkluderande lärmiljöer främjar alla elevers utveckling såväl social som kunskapsmässigt.

Skolans lärmiljöer är en kombination av fysiska, pedagogiska och psykosociala dimensioner. De varieras beroende på behov på individ-, grupp och organisationsnivå.

Framgångsfaktorer

Identifierade framgångsfaktorer som kan bidra till utvecklingen av inkluderande lärmiljöer i skolan:

  • Elevsyn
  • Goda relationer
  • Varierande lärmiljöer
  • Tillit
  • Ledarskap
  • Kunskaper
  • Kollegialt lärande
  • Samsyn
  • Samarbete
  • Tid.

Informationsansvarig

  • Christin Appel
    Utredare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.