Publicerad 11 mars 2025

Nya regler om hantering av trädgårds- och parkavfall

Regeringen har beslutat om flera förordningsändringar som avser hantering av trädgårds- och parkavfall. Flertalet ändringar trädde i kraft 18 februari 2025. Kommunerna behöver i många fall ändra sina föreskrifter.

Ändringarna innebär kortfattat att ett bemyndigande i 40 § 8 p förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd som många kommuner använt för att meddela föreskrifter om eldning i de lokala hälsoskyddsföreskrifterna upphör den 30 december 2025. Föreskrifterna med stöd av bemyndigandet behöver upphävas och upphävande kan ske så länge bemyndigandet finns kvar, dvs. senast den 30 december 2025.

Det genomförs även flera ändringar i avfallsförordningen där bl.a. en ny bestämmelse om hantering av trädgårdsavfall införs (3 kap. 1 d §) och medger viss eldning. Kommunerna får även ett nytt bemyndigande att meddela föreskrifter som inskränker eller förbjuder elda under vissa omständigheter (3 kap. 1 e §).

Förordningsändringana avviker i sin utformning från Regeringens förslag i den tidigare remitterade promemorian.

Information om de nya reglerna vid hantering av trädgårds- och parkavfall

  • Med vilket stöd ska de nya föreskrifterna meddelas?

    Eftersom bemyndigandet att meddela föreskrifter som innefattar eldning av trädgårdsavfall i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd upphör (40 § p 8) måste nya föreskrifter meddelas med stöd av avfallsförordningen.

    Eftersom tidigare bemyndigande om undantag från kraven på val av behandlingsmetod i 3 kap. 13 a p 2 § avfallsförordningen upphör måste föreskrifter som meddelats med stöd av det bemyndigandet upphävas senast den 30 december 2025. Även beslut om upphörande av en viss regel behöver ha stöd av ett bemyndigande, se s. 16 i den remitterade promemorian Hantering av trädgårds- och parkavfall på länken ovan.

    Eftersom möjligheten att elda som regleras i 3 kap. 1 d § 2 st kopplas till föreskrifter som meddelas med stöd av 3 kap. 1 e §, se p 4 i den förstnämnda paragrafen behöver alla regler om eldning meddelas med stöd av den bestämmelsen.

  • Hur kan de nya föreskrifterna utformas?

    Kommunen behöver ta ställning till vilka lokala regler som ska meddelas utifrån sitt behov och de nya reglerna vad gäller eldning (3 kap. 1 d § 2 st) och bemyndigande att meddela föreskrifter.

    Kommunen kan utifrån bemyndigandet (3 kap. 1 e §) meddela föreskrifter om förbud mot eller begränsning av eldning av trädgårds- och parkavfall för fall där

    1. eldning kan medföra olägenheter för människors hälsa eller miljön, eller
    2. annan hantering är mer lämplig
    Inskränkningar där eldning kan medföra olägenheter för människors hälsa och miljön

    Tidigare bestämmelser om så kallade eldningsveckor inom visa områden som meddelats till skydd för människors hälsa kan överföras till avfallsföreskrifterna.

    Eldningsförbud inom vissa områden nära känsliga verksamheter, där det är geografiskt motiverat på grund av risken för störningar eller vid viss väderlek (inversion) bör också kunna meddelas i avfallsföreskrifterna.

    Ska eldning begränsas helt eller med eldningsveckor inom vissa områden kan kommunen besluta i föreskriften att ändå tillåta valborgs- och påskeldar under de aktuella helgerna.

    Inskränkningar när det är lämpligt

    Av den promemoria som regeringen remitterat inför förordningsändringarna motiverades lämpligheten på följande sätt (s. 13). Begreppet lämpligt fanns då bara i 3 kap. 1 d §.

    Om en kommun erbjuder fastighetsnära insamling av trädgårds- och parkavfall är det sällan lämpligt att elda avfallet på fastigheten. Fastighetsnära insamling förekommer dock endast i liten omfattning i dagsläget. Om det är långt till kommunens insamlingssystem kan det vara lämpligt att elda trädgårds -och parkavfall på den egna fastigheten. Det kan också vara lämpligt om avfallet producerats på en fastighet där det är oländig terräng eller besvärliga förhållanden som gör det svårt att flytta avfallet från platsen. Dessa exempel är inte uttömmande om när eldning kan vara lämpligt

    Kommunen bör kunna begränsa eller förbjuda eldning när den kommunala insamlingen eller mottagningen är väl utbyggd inom vissa områden.

    De fastighetsägare eller nyttjanderättshavare som trots detta inte kan ta avfallet från fastigheten skulle i så fall vara hänvisade till att söka dispens från förbudet i avfallsföreskrifterna. Den ordningen bör förtydligas i avfallsföreskrifterna. En sådan dispens bör kunna handläggas av avfallsansvarig nämnd.

    Ska eldning begränsas helt inom vissa områden kan kommunen besluta i föreskriften att ändå tillåta valborgs- och påskeldar under de aktuella helgerna.

    Sveriges Kommuner och Regioner kommer tillsammans med Avfall Sverige inom kort med ett tillägg till tidigare publicerat underlag för kommunala avfallsföreskrifter. Länk kommer att läggas till här.

    Andra bestämmelser om trädgårds- och parkavfall

    Om det finns definitioner avseende trädgårdsavfall intagna i föreskrifterna bör de uppdateras till den definitionen som numera finns i 1 kap 5 a § avfallsförordningen. Med trädgårds- och parkavfall avses i denna förordning sådant avfall från skötsel av trädgårdar eller parker som är biologiskt nedbrytbart och består av gräsklipp, löv, grenar och andra växtdelar. Förordning (2025:15).

    Regler om att avfallet som eldas ska vara torrt eller att aska efter eldning ska hanteras på visst sätt kan fortfarande föreskrivas med stöd av 9 kap. 2 § avfallsförordningen.

  • Vilka tidsfrister gäller?

    Formellt gäller två tidsfrister.

    Bemyndigandet i 40 § punkten 8 FMH upphör den 30 december 2025 och eftersom kommunerna bara kan upphäva föreskriften när bemyndigandet gäller behöver beslut ha fattats då.

    Bemyndigandet i 3 kap. 13 § p 2 upphör den 30 december 2025 och de kommuner som meddelat föreskrifter om behandlingsmetod med stöd av det bemyndigandet behöver upphäva föreskriften senast det datumet.

    Eftersom möjligheten att elda som regleras i 3 kap. 1 d § 2 st kopplas till föreskrifter som meddelas med stöd av 3 kap. 1 e §, se p 4 i den förstnämnda paragrafen behöver alla regler om eldning meddelas med stöd av den bestämmelsen.

  • Eldning vid tillställningar enligt ordningslagen

    Enligt 3 kap. 19 a § får utsorterat trädgårds- och parkavfall eldas i samband med en allmän sammankomst eller offentlig tillställning för vilken det enligt ordningslagen (1993:1617) har getts ett tillstånd eller gjorts en anmälan som omfattar eldningen. Det tidigare dispensförfarandet har således upphävts.

    Observera att bestämmelsens utformning som ursprungligen infördes igenom SFS 2025:15 har ändrats genom SFS 2025:118 som träder i kraft den 18 mars 2025.

Läs vidare

Informationsansvarig

SKR:s Kontaktcenter
info@skr.se

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.