- Startsida
- SKR
- Samhällsplanering, infrastruktur
- Fastighet, lokalförsörjning
- Lokalresursplanering
- Pedagogiska lokaler
Lärmiljöer i förskolor och skolor
En stor del av kommunernas investeringar görs i lokaler och utemiljöer för förskola och skola. Lärmiljöerna är viktiga för barn och elever genom hela deras förskole- och skoltid. SKR presenterar här stöd för kommunernas investeringar.
Ramavtal för förskolebyggnader
SKR och Adda (tidigare SKL Kommentus) har upphandlat ramavtal som låter kommuner beställa förskolebyggnader med hög kvalitet till låga kostnader. Ramavtalen erbjuder kommuner nyckelfärdiga och permanenta byggnader som kan anpassas till lokala behov. Kommuner besparas mycket tid och resurser av att byggnaderna redan projekterats. Byggnaderna har upphandlats med barnens och förskoleverksamheternas behov i fokus.
Ramavtal för förskolebyggnader
Nya lärmiljöer
Projektet Nya lärmiljöer presenterar en forskningsstudie som Högskolan i Gävle genomfört med finansiering av FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor. Syftet med forskningsstudien är att lyfta fram erfarenheter från två skolors processer att utforma och använda lärmiljöer som stödjer skolornas pedagogiska idé, organisation och arbetssätt. Målgrupper för skriften är alla professioner som är involverade i att planera, bygga och använda lärmiljöer.
Nya Lärmiljöer – från vision till pedagogik i två innovativa skolor
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
Projektet Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler, undersöker framgångsfaktorer i att bygga förskolelokaler för mindre barngrupper i enlighet med Skolverkets rekommendationer. En första delrapport publicerades i mars 2022. Projektet planeras att slutföras under 20203 och redovisas då i en slutrapport. FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor finansierar projektet och Högskolan i Gävle utför arbetet.
Framgångsfaktorer för funktionella förskolelokaler
Utvecklingsområden
Översikten bekräftar bilden av att det forskas lite om relationen mellan elevers lärande och den fysiska miljön i skolan. Den forskning som tillkommit sedan 2008 har dessutom karaktären av tillfälliga insatser. I jämförelse med Danmark, Norge och Finland blir det tydligt att det saknas en nationell aktör med rollen som samordnare och ansvarig för att vara ett kunskapsnav för branschen för skollokaler. Ingen svensk myndighet har i dagsläget ett tydligt uppdrag att specifikt arbeta med kunskapsstöd till skolhuvudmännens utveckling av hur skolans fysiska lärmiljöer ska främja skolans uppdrag.
Det finns ett antal utvecklingsområden att arbeta vidare med nationellt:
- Behov av en vägledning för kommuner och andra huvudmän för kvalitativ, tillgänglig och hållbar gestaltning av skolors och förskolors fysiska miljö, såväl inomhus som utomhus.
- Behov av finansiering och organisation för tvärvetenskaplig forskning.
- Behov av ökad samverkan mellan olika aktörer.
- Lär av erfarenheter från Danmark, Finland och Norge.
- Hämta inspiration från landstingens och regionernas samverkan samt från Chalmers Centrum för vårdens arkitektur.
För att kunna kvalitetssäkra och utveckla de fysiska läromiljöerna behöver de kommunala skolhuvudmännen stöd, rådgivning och gemensamma utvecklingsprojekt.
Förstudien är finansierad via SKR:s FoU-fond för kommunernas fastighetsfrågor.
Publikationer
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Bo Baudin
Handläggare
-
Christin Appel
Utredare