Publicerad 27 mars 2024

Följa upp service och bemötande i kommuner – servicemätning

SKR har, tillsammans med Brilliant Future, tagit fram en mätning av service och bemötande vid kontakt med kommunen. Den mäter invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. Servicemätningen genomförs en gång per år, vanligtvis på våren.

Brilliant Future har nu startat mätningen för 2024. Den pågår under två månader med start 18 mars. Resultatet kommmer att publiceras i juni.

Anmälan till nästa års mätning 2025 öppnar hösten 2024.

Om servicemätningen

Servicemätningen mäter invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar kommunen. Syftet är att skapa en samlad nulägesbild av kommunens service och bemötande. Mätningen möjliggör en nationell jämförelse och kan användas som en del i arbetet med att säkra kvaliteten i den upplevda servicen och att utveckla verksamheten utifrån invånarnas upplevelser och behov.

Jämför servicemätningens nyckeltal i Kolada

Om undersökningens metod och mätning

Resultat servicemätning 2023

I servicemätningens omgång 2023 deltog 67 kommuner. Mätningen visar ett förbättrat resultat när det gäller bemötande och ett något förbättrat resultat för enkelhet jämfört med förra årets mätning.

Resultat servicemätning 2023

Delta i samarbetsrum

SKR erbjuder ett samarbetsrum där du tillsammans med andra kommuner kan diskutera servicemätningen och andra frågor som rör kontaktcenter, service och dialog med invånare.

Om du vill delta i samarbetsrummet vänligen skicka in din intresseanmälan via nedan kontaktformulär SKR.

Läs vidare

Informationsansvarig

  • Maria Hagström
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.