9. Leveransavisering
Inför en leverans av en vara eller en tjänst kan leverantören skicka en leveransavisering. Aviseringen innehåller information om det som faktiskt ska levereras till köparen. Med leveransaviseringen får mottagaren information om leveransen som stöd för leveransgodkännande och fakturamatchning.
Leveransavisering kan till exempel användas vid beställningar av frukt och grönt där det ofta finns viktavvikelser mellan beställd vikt och levererad vikt. Därmed behöver den som kvitterar ordern i systemet inte ändra vikt manuellt då leveransaviseringen gör att dessa uppdateras i systemstödet för e-handel. Vanligen refererar en leveransavisering till en specifik order.
Leverantörsportal
Vissa köpare tillhandahåller ett webbgränssnitt (leverantörsportal) där leverantörerna kan skicka leveransavisering. För köparen är e-handelsprocessen fortfarande helt digital, men leverantören får en viss manuell hantering.
SFTI rekommenderar
Som tekniskt format rekommenderar SFTI Peppol BIS Despatch Advice.
Kravställning vid upphandling
[Text inom hakparenteser] behöver ersättas med aktuella uppgifter för den upphandlande organisationen. Villkoren kan publiceras i löptext i upphandlingsdokumentet.
Förslag på villkor för e-handel | Kommentarer (inte till upphandlingsdokumentet) |
---|---|
Leverantören ska senast [vid ramavtalet/ kontraktets ikraftträdande/inom X efter ramavtalet/kontraktets tecknande] kunna skapa och skicka elektronisk leveransavisering enligt minst ett (1) av följande alternativ:
| Upphandlingsföremålet och leveranssituationen bör avgöra om det behövs elektronisk leveransavisering som uppdaterar orderinformationen i systemstödet för e-handel. Ange alternativ 2, leverantörsportal, om ni tillhandahåller en sådan för leveransavisering. |
[Ytterligare villkor] | Eventuella följesedlar kan behöva omfatta information som gör det möjligt att söka fram ordern i systemstödet för e-handel. Läs mer under kompletterande villkor. |