Mölndals stad: "Vi är med och utformar framtidens välfärd"
Mölndals stad är en av 13 pilotkommuner som ingår i SKR:s projekt Tidiga insikter för tidiga insatser. Projektledare Malin Johansson berättar vad som är på gång hos dem.
Text och foto: Lina Wingqvist, kommunikatör Mölndals stad
Malin, berätta om projektet!
– Vi har fått möjlighet att ingå i projektet Tidiga insikter för tidiga insatser, som handlar om att utveckla en lättillgänglig och förebyggande socialtjänst. Projektet är kopplat till ett av statens två prioriterade målområden, nämligen ”en mer förebyggande och lätt tillgänglig socialtjänst”.
– Projektet ska ta sig an komplexa utmaningar tillsammans med andra aktörer och utforska lösningar med hjälp av tjänstedesign. Projektet beskrivs som användardrivet och avser att involvera medarbetare, men också brukare, i tjänstedesignsprocessen. Det kan leda såväl till nya arbetssätt som till utveckling av befintliga eller nya insatser.
– Det skiljer sig därmed från många andra projekt där man redan från början har en färdig tanke om vad målet är. Här styr istället utforskandet vad målet, eller snarare resultatet, blir.
Vad händer framöver hos er i Mölndals stad?
– När det gäller tjänstedesignsdelen kommer vi att ta in en extern designer som hjälper oss med den processen. Tanken är att denna del av projektet ska starta upp i oktober.
– Vi har 17 så kallade tvärgrupper och på deras träffar i april var temat ny socialtjänstlag. Tvärgrupperna består av medarbetare från olika verksamheter i förvaltningen. Syftet med grupperna är att vi ska få bättre förståelse för varandras uppdrag och stärka samverkan. Nu har vi bearbetat material från träffarna i april och material från intervjuer med alla enhetschefer. Vi har börjat ringa in behovsområden att utforska vidare.
Var befinner ni er i omställningen som helhet, enligt dig?
– Mölndals stad har arbetat fram ett ramverk för social hållbarhet utifrån Agenda 2030 vilket ligger i linje med ny socialtjänstlag. Det har skapats en del strukturer i staden som kommer att underlätta omställningen, som vi behöver göra tillsammans med övriga förvaltningar.
– Social- och arbetsmarknadsförvaltningens riktning – att arbeta i processer och frångå stuprören – kommer att underlätta omställningen. Det finns mycket bra som redan fungerar i kommunen och det ska vi förstås ta tillvara!
Har du något medskick när det gäller förhållningssätt till den nya socialtjänstlagen?
– Sitt lugnt i båten, brukar jag säga. Det kommer att ta tid innan lagen faller på plats i den praktiska verkligheten. Mycket i den nya lagen är inte ett ska utan ett kan vilket gör att det kan bli olika förhållningssätt kommuner emellan. Viss befintlig juridisk praxis kommer troligen omprövas utifrån ny socialtjänstlag, vilket kommer visa sig när lagen väl är antagen och börjar prövas.
– Vi ska försöka orientera oss mot något nytt och lite ovisst där målsättningen är att det ska bli tryggt och bra för de vi är till för, men också för oss som jobbar inom socialtjänsten. Jag ser det som en spännande resa där vi är med och utformar framtidens välfärd.