Publicerad 21 februari 2025

Kunskapsbaserad socialtjänst

Socialtjänstens verksamhet ska vara kunskapsbaserad och bedrivas enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket innebär systematisk användning av forskningsbaserad kunskap och erfarenheter från profession och brukare.

Vad menas med kunskapsbaserad socialtjänst?

Vad innebär det att arbeta kunskapsbaserat och vad ska man tänka på när man planerar omställningen till nya arbetssätt? I filmen samtalar Mari Forslund, Åsa Wassbäck och Åsa Dyckner på SKR. Längd cirka 15 minuter.

Evidens

Att det finns evidens för en insats innebär att det finns vetenskapligt stöd för att insatsen är mer effektiv än en annan insats. Men ingen insats fungerar för alla och för en del av socialtjänstens insatser saknas fortfarande evidens att luta sig mot. Därför är det viktigt med beprövad erfarenhet.

Beprövad erfarenhet

Beprövad erfarenhet är kunskap som är prövad, dokumenterad och genererad av många under en längre tidsperiod. Den beprövade erfarenheten byggs i verksamheten och av professionen och förutsätter att verksamheterna arbetar med systematisk uppföljning.

Bästa tillgängliga kunskap

De insatser som socialtjänsten erbjuder ska vara grundade på bästa tillgängliga kunskap. Med bästa tillgängliga kunskap menas att socialtjänsten ska använda den mest aktuella och relevanta informationen som finns tillgänglig, vilket inkluderar en kombination av vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet.

Att arbeta med bästa tillgängliga kunskap kräver att professionen, förutom att kunna erbjuda evidensbaserade insatser, också kan väga in brukarens erfarenheter, behov och situation tillsammans med sin egen expertis och erfarenhet. Detta förhållningssätt har socialtjänstens verksamheter arbetat för att förstärka i många år under paraplyet “Evidensbaserad praktik”.

Vad krävs för att arbeta kunskapsbaserat?

Se Mari Forslund på SKR samtala med Fredrik Hjulström, som deltog i utredningen. Begrepp som bästa tillgängliga kunskap och beprövad erfarenhet förklaras. Filmen är knappt 10 minuter lång.

 

Kommunernas gemensamma satsning på kunskap

Alla kommuner ska ha förutsättningar för att bygga socialtjänstens stöd på bästa tillgängliga kunskap. SKR och kommunerna arbetar gemensamt för att uppnå en jämlik, jämställd och kunskapsbaserad socialtjänst.

Nationell kunskapsstyrning, socialtjänst på SKR.se

Yrkesresan

Yrkesresan bidrar till en kunskapsbaserad socialtjänst. Målet med Yrkesresan är att stärka kompetens och yrkesstolthet för både medarbetare och chefer inom socialtjänsten genom att erbjuda bästa tillgängliga kunskap på ett samlat och pedagogiskt sätt.

Med Yrkesresan får chefer inom socialtjänsten ett färdigt koncept för introduktion och kontinuerlig kompetensutveckling för sina medarbetare. Det ger förutsättningar för att ställa om utifrån den nya lagen.

Yrkesresan

Modell för att fånga lokala behov av kunskap

Modellen syftar till att synliggöra kunskapsbehov som verksamheter inom socialtjänst och den kommunala hälso- och sjukvården har, så att nya eller reviderade och mer anpassade kunskapsstöd kan tas fram av nationella aktörer.

Lokala behov av kunskap, SKR

Socialstyrelsens lärstöd i evidensbaserad praktik

I lärstödet finns verktyg för att testa nya eller utveckla nuvarande arbetssätt som bidrar till en evidensbaserad praktik. Materialet vänder sig till socialtjänstens alla sakområden.

Lärstöd i evidensbaserad praktik, Socialstyrelsen

Informationsansvarig

  • Camilla Wiberg
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.