Publicerad 7 juni 2021

När du har flera veckor

I bästa fall kommer du ha några undersökningsomgångar som har möjlighet att sträcka sig över flera veckor och gärna mer än en månad.

Det är i dessa sammanhang det kan bli aktuellt att köra både en kvantitativ och en kvalitativ undersökning, beroende lite på vad du vill lära dig. Men att ha flera datakällor som ger stöd för sina insikter ger alltid en trygghet när man går vidare och ska agera på resultaten.

Du kommer nu ha ännu bättre möjligheter att verkligen planera hur undersökningen ska se ut, testa undersökningen flera gånger innan den går "live", och hitta deltagare med relevant erfarenhet som kan ge värdefulla insikter.

Med den extra tiden du har, tänk lite extra på att:

  • Formulera egenskaper och förmågor hos deltagarna som du tycker är viktiga, innan du väljer ut dem. Du kan göra en så kallad "screener" vilket innebär en kort enkät som efterfrågar just dessa egenskaper och förmågor. Personer som matchar bäst är de du kontaktar först.
  • Du kan ha tid att ställa följdfrågor och försöka få vissa insikter bekräftade under perioden efter genomförda undersökningar.
  • Avsätt tid till att utvärdera och prata igenom vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra när det gällde genomförandet av undersökningen. Kom ihåg att spara det som kan återanvändas.

Tänk så här om du har fyra veckor eller mer

  1. Definiera mål för studien. Identifiera frågeställningar, områden som är av intresse, och syfte med undersökningen.
  2. Definiera format och typ av studie. Ska testpersonerna komma till er eller ska ni ta er till dem? Ska undersökningen utföras öga-mot-öga eller på distans? Avsätt kalendertid så att det passar med typen av studie.
  3. Avgör antalet användare. För traditionella kvalitativa studier är det ofta rimligt att försöka boka in 6-8 personer av varje användarprofil (användargrupp). Kvantitativa studier kräver fler svarande för att bli relevanta, så räkna med minst 40+ användare för varje användarprofil.
  4. Rekrytera rätt personer. Säkerställ att beteenden, attityder och målsättningar hos de som ni testar med matchar de användarprofiler som ni har för produkten/tjänsten.
  5. Skriv testplanen.
  6. Skriv uppgifter/scenarier som matchar målet med studien. Det kan vara utforskande uppgifter där man vill förstå hur användarna letar efter information, eller specifika uppgifter där det finns ett “rätt svar” (till exempel ett speciellt innehåll som användaren ska hitta).
  7. Genomför en pilotstudie (testa din test). Detta hjälper till med att ändra formuleringar, få en uppfattning om hur lång tid varje uppgift tar, och vilken ordning som är bäst.
  8. Där det känns relevant, och om möjligt, bjud in fler från ditt team och från organisationen att observera testen/undersökningen. Det snabbar på processen att nå konsensus kring viktiga problem att åtgärda.
  9. Genomför studien. Förutom de observationer ni gör, kom ihåg att även utvärdera upplägget av själva testet/studien.
  10. En sista dag ägnas sedan åt att på ett tydligt sätt dokumentera och spara ner insikter på ett gemensamt säkert ställe. Identifiera samtidigt nästa steg, vad man ska agera på och vilka frågeställningar som måste lyftas i kommande undersökningar.
  11. Om teamet har möjlighet att göra snabb video-sammanfattning (10 minuter) av både undersökning och resultat så är det oerhört mycket värt för att kunna skicka till viktiga intressenter men också att kunna referera till och kanske titta på inför nästa undersökning. En video-sammanfattning kan vara en inspelad presentation med speaker-röst, men också där man helt enkelt filmar med en mobil och låter alla personer som varit involverade reflektera i 1-2 minuter över vad man lärt sig. Gör det inte för komplicerat för då händer det inte.