Publicerad 4 oktober 2022

När du har en dag

Det är lätt hänt att hoppa över undersökningfasen helt när man har väldigt lite tid. Dock finns det alltid tid att bättre förstå hur en lösning tas emot.

Det borde förstås sällan vara så att man bara har en dag på sig att genomföra undersökningar, men jag vill ändå adressera utmaningen. Det är nämligen så att jag tror många lätt helt enkelt hoppar över undersökningfasen när man har väldigt lite tid. Jag vill tvärtom argumentera för att det alltid finns tid att bättre förstå hur en lösning tas emot. Det vill säga: du kan alltid lära dig mer användare än du själv vet just nu. Dessutom, när du börjar förstå hur oerhört värdefulla undersökningar är – och kan hjälpa andra förstå det – kommer du per automatik ge dem mer utrymme nästa gång.

Här är några saker du kan göra på studs:

  • Lyft luren för att ringa och prata med någon av användarna. Om du ringer utan förvarning är det bra att inleda med att man behöver max 10 minuter, så att det lättare går att ta ställning till om man vill hjälpa till. Om ni redan i förväg har bestämda presentkort eller annan ersättning för den här typen av snabba avstämningar så underlättar det förstås att få napp på första eller andra samtalet.
  • Om det är en intern tjänst kanske du kan gå direkt till någons skrivbord för att prata och diskutera kring skisser och/eller en prototyp.
  • Lägga upp en bild, video och/eller klickbar prototyp som ett antal människor kan få tillgång till på distans för att ge kommentarer kring.

Kom ihåg syftet. När du har väldigt kort om tid kan det vara så att syftet blir att identifiera de största och mest uppenbara riskerna i den nuvarande lösningen eller förslaget, för att avgöra om man är trygg med att ta nästa steg. Men det gör förstås inte att det också kan vara så att du snappar upp annat som kan vara relevant. Spara det också på ett säkert ställe.

Alltid redo

När du har väldigt kort om tid så kommer din framgång vara baserad på hur väl förberedd du är. Sådant som alltså alltid bör finnas som en del av rutinerna:

  • Möjlighet till ljudinspelning av intervjuer på distans.
  • Tillgång till kontaktuppgifter till användare av tjänsten som uttalat kan tänka sig att bidra.
  • En plats där ljudinspelningar och dokumentation lagras på ett säkert sätt
  • En förutbestämd plattform för att lägga upp bild/video som andra kan kommentera på (kommentarer kan förstås också komma via mejl, till exempel).