Publicerad 7 juni 2021

Löpande undersökningar

När man är en större organisation, med många olika tjänster och tusentals användare, så kan det vara värt att överväga löpande undersökningar.

Med löpande undersökningar menas att man alltid har testpersoner inbokade med viss regelbundenhet för att genomföra tester och utvärderingar av pågående arbete. Detta säkerställer ett användarcentrerat arbetssätt och innebär att man har ett inarbetat sätt att rekrytera och hela tiden stämmer av med relevanta personer.

Ett typiskt upplägg är:

  • En gång per månad
  • Personer med samma användarprofil kallas varje månad (användare av en viss typ av tjänst). Det kan alltså vara olika användarprofiler från månad till månad, men samma användarprofil under en och samma dag.
  • 6 personer är inbokade på varsitt 45-minuterspass över hela dagen
  • Dessa personer kommer till er, eller testar på via videolänk med möjlighet till skärmdelning

Detta ställer krav på ett designteam att förbereda aktiviteter och underlag som dessa personer ska testa, men rent generellt finns det sällan ont om hypoteser och idéer att testa med riktiga användare. Det viktiga är just att göra det regelbundet så att man kan verifiera sina tankar.

När ett sådant här arbetssätt sätter sig och blir populärt, leder det ofta till att många i organisationen hör av sig och vill få idéer testade. Då gäller det att ha någon eller några som är ansvariga för löpande undersökningar och hela tiden avgör vad som är relevant, tidsmässigt görbart och även möjligt att hantera givet de insikter det kan leda till.

Vid en ökad efterfrågan kan det även bli aktuellt att ha sådana här löpande undersökningar varannan vecka.