- Startsida
- SKR
- Demokrati, ledning, styrning
- Upphandling, inköp
- Hållbar upphandling
Hållbar upphandling
Med politiska initiativ i kommuner och regioner, verktyg och samarbeten som enar köpkraften är möjligheterna stora att få mer hållbara produkter och driva miljöanpassningen hos leverantörer. Det finns flera verktyg och samarbeten som ger stöd för arbetet.
Utbildning i Hållbar upphandling
SKR, Regionernas kansli för hållbar upphandling och Adda har tillsammans tagit fram en webbutbildning i hållbar upphandling riktad till alla de funktioner som är del av upphandlingsprocessen. Syftet är att bidra till en hållbar utveckling genom att utbilda de som jobbar med upphandling kring hållbarhetsfrågor och krav de bör ställa för att få en hållbar leveranskedja.
Utbildning i Hållbar upphandling
Cirkulär ekonomi och upphandling
Det handlar om att minimera och helst avskaffa avfall och återvinning som företeelser och försöka efterlikna naturens eget kretslopp, det vill säga att förlänga livslängden, reparera, återbruka helhet och delar och slutligen materialåtervinna. För att realisera detta krävs nya affärsmodeller och strategier vid upphandling.
Cirkulär ekonomi och upphandling
Göteborgsregionen har tagit fram en rapport som redovisar hur olika kommuner kan samverka kring att få till cirkulära möbelflöden.
Cirkulära möbler tillsammans, Göteborgsregionen
SKR deltar i ett EU-projekt CircularPSP för att hjälpa kommunerna i den cirkulära omställningen. En förkommersiell upphandling kommer genomföras för att utveckla ett IT-stöd för kommunerna.
Hållbarhetsmål vid upphandling
När kommuner och regioner gör inköp av varor och tjänster tar de hänsyn till hela livscykeln, produktion och transport. Utifrån kommuner och regioners beslutade prioriteringar ger upphandling utrymme att genomföra politiska mål för hållbarhet.
Övriga verktyg, stöd och samarbeten
Att samla den offentliga köpkraften genom att ställa likartade krav och arbeta gemensamt med uppföljning stärker möjligheterna att påverka marknaden att utvecklas mot hållbara mål.
Hållbarhetskollen, Kemkollen
Adda erbjuder ett samordnat uppföljningssystem, Hållbarhetskollen, där kraven för socialt ansvarstagande som ställts i upphandlingarna kontrolleras. Hållbarhetskollen ansvarar för att uppföljning av processer och rutiner görs hos avtalsleverantören.
Hållbarhetskollen - en uppföljningstjänst, Adda
Tillsammans med regionerna och andra parter driver Adda så kallade Kemkollen för att följa upp kemkaliekrav.
Hitta hållbarhetskriterier
Upphandlingsmyndigheten erbjuder en kriterietjänst för inköp med fokus på miljömässig och social hållbarhet. Dessa kriterier kan du använda i utformningen av en upphandling.
Kriterietjänst, Upphandlingsmyndigheten
Myndigheten bistår också med vägledning via en frågeservice. Det ger dig stöd inom upphandlingens regelverk, praktik och hållbarhetsaspekter.
Frågeportal om upphandling, Upphandlingsmyndigheten
På myndighetens webbplats finns andra verktyg för att stödja miljökrav som livscykelkostnadskalkyler miljöspendanalys och koppling till miljömål.
Hållbar upphandling, Upphandlingsmyndigheten
Uppförandekod och kontraktsvillkor för leverantörer
Regionernas kansli för hållbar upphandling är ett samarbete mellan samtliga regioner med ett gemensamt kansli. Tillsammans har de tagit fram en gemensam och politiskt förankrad uppförandekod för leverantörer, som utgår från FN initiativet Global Compact och dess principer för företagens sociala och miljömässiga ansvar.
Regionernas kansli för hållbar upphandling
Uppförandekod för leverantörer
Vägledning: Uppförandekod för leverantörer, Sveriges Regioner
2024 har kansliet tagit fram kontraktsvillkor för tillbörlig aktsamhet i leveranskedjorna. Kontraktsvillkoren innebär att leverantörer ska ha policyer och processer på plats för att identifiera, förhindra, begränsa och gottgöra negativ påverkan på människor, miljö och samhälle i den egna verksamheten och i leveranskedjorna.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Karin Peedu
Upphandlingsstrateg