- Startsida
- SKR
- Demokrati, ledning, styrning
- Kommunal revision
- Fullmäktiges ansvarsprövning
Fullmäktiges ansvarsprövning
Att pröva och utkräva ansvar är en central del i vår representativa demokrati. Det finns tre grundfunktioner i det kommunala ansvarssystemet – beslutande, beredande och verkställande samt granskande.
Fullmäktige prövar varje år ansvarstagandet i styrelse, nämnder och beredningar som arbetar på fullmäktiges uppdrag. Ansvarsprövningen ger också signaler till medborgarna om tillståndet i kommunen och kan ligga till grund för deras ställningstagande vid de allmänna valen.
Det kommunala ansvarssystemet
Fullmäktige fattar principiella och övergripande beslut. Fullmäktiges mål, riktlinjer och budget utgör grunden för verksamheten i styrelse och nämnder.
Styrelsen, nämnder och beredningar förvaltar och genomför verksamhet enligt fullmäktiges uppdrag samt lagar och föreskrifter. Styrelsen ska leda och samordna förvaltningen och ha uppsikt över den verksamhet som bedrivs av övriga nämnder samt över företag och kommunalförbund.
Fullmäktige utser förtroendevalda revisorer för att granska de beredande och verkställande organen.
Ansvarsprövningen i fullmäktige
Vägledning tar upp ansvarsprövningens betydelse, vilka regler som gäller och hur ansvarsprövningen kan hanteras i praktiken.
Vägledning: Ansvarsprövningen i fullmäktige
Se avsnittet Ansvarsprövning i God revisionssed
Frågor och svar om ansvarsprövning
SKR ger svar på vanliga frågor om fullmäktiges ansvarsprövning.
Informationsansvarig
-
Lotta Ricklander
Handläggare
-
Åsa Hjortsberg Sandgren
Utvecklingsledare