Publicerad 10 april 2025

Fullmäktiges ansvarsprövning

Att pröva och utkräva ansvar är en central del i vår representativa demokrati. Det finns tre grundfunktioner i det kommunala ansvarssystemet – beslutande, beredande och verkställande samt granskande.

Fullmäktige prövar varje år ansvarstagandet i styrelse, nämnder och beredningar som arbetar på fullmäktiges uppdrag. Ansvarsprövningen ger också signaler till medborgarna om tillståndet i kommunen och kan ligga till grund för deras ställningstagande vid de allmänna valen.

Det kommunala ansvarssystemet

Fullmäktige fattar principiella och övergripande beslut. Fullmäktiges mål, riktlinjer och budget utgör grunden för verksamheten i styrelse och nämnder.

Styrelsen, nämnder och beredningar förvaltar och genomför verksamhet enligt fullmäktiges uppdrag samt lagar och föreskrifter. Styrelsen ska leda och samordna förvaltningen och ha uppsikt över den verksamhet som bedrivs av övriga nämnder samt över företag och kommunalförbund.

Fullmäktige utser förtroendevalda revisorer för att granska de beredande och verkställande organen.

Ansvarsprövningen i fullmäktige

Vägledning tar upp ansvarsprövningens betydelse, vilka regler som gäller och hur ansvarsprövningen kan hanteras i praktiken.

Vägledning: Ansvarsprövningen i fullmäktige

Se avsnittet Ansvarsprövning i God revisionssed

Frågor och svar om ansvarsprövning

SKR ger svar på vanliga frågor om fullmäktiges ansvarsprövning.

  • Vilket ansvar är det som prövas?

    Kommunallagens bestämmelser om uppdrag och ansvar för styrelse och nämnder ger en tydlig bild av ansvaret.

    Uppdraget och ansvaret är att genomföra och förverkliga fullmäktiges mål och beslut till givna förutsättningar, enligt gällande lagar och föreskrifter samt med en tillräcklig intern kontroll. Ansvaret är i grunden kollektivt, men kan prövas individuellt om en enskild förtroendevald agerat på ett uppenbart felaktigt sätt.

    Tjänstepersoner har inte ett självständigt ansvar och prövas därmed inte av fullmäktige.

    Uppdraget är också att återrapportera till fullmäktige på det sätt som fullmäktige bestämmer.

  • På vilket underlag prövar fullmäktige ansvaret?

    Som underlag till ansvarsprövningen behövs granskning. Fullmäktige utser därför minst fem förtroendevalda revisorer som ska anlita sakkunniga yrkesrevisorer för att genomföra granskning.

    Resultatet av revisionens granskning förmedlas till fullmäktige som underlag för deras ansvarsprövning. Det sker genom revisionsrapporter och revisionsberättelsen.

  • Vad ska fullmäktige besluta om?

    Med utgångspunkt från revisionens revisionsberättelse och revisionsrapporter tar fullmäktige självständigt ställning i ansvarsfrågan. Fullmäktige ska

    • bevilja eller vägra ansvarsfrihet för styrelse och nämnder senast 30/6 varje år
    • ta egen ställning till eventuell anmärkning från revisorerna
    • vid anmärkning från revisorerna inhämta förklaring från berörd styrelse eller nämnd
    • motivera sina beslut i protokollet.

    Fullmäktige kan

    • rikta egen anmärkning eller avstyrka ansvarsfrihet, även om inte revisorerna gjort det
    • återkalla uppdrag om ansvarsfrihet vägrats
    • väcka skadeståndstalan om ansvarsfrihet vägrats.

    Finns det mer än en revisionsberättelse från revisorerna ska fullmäktige behandla samtliga.

    När fullmäktige beslutar i ansvarsfrågan får den eller de som är föremål för ansvarsprövningen inte delta i beslutet.

    Regler om ansvarsprövningen finns i kommunallagens femte kapitel, 24, 25 och 32 §§.

    Kommunallagen kapitel fem: Fullmäktige, Riksdagen

  • Blir det några konsekvenser av ansvarsprövningen?

    Om fullmäktige vägrar ansvarsfrihet för en styrelse, nämnd, beredning eller enskilda förtroendevalda kan olika konsekvenser bli aktuella:

    • Den eller de som vägrats ansvarsfrihet själv väljer att avgå från sitt uppdrag.
    • Fullmäktige kan besluta att entlediga den eller de som inte beviljas ansvarsfrihet.
    • Fullmäktige kan välja att ge den/de som nekats ansvarsfrihet fortsatt förtroende, och eventuellt förena det med tydligare direktiv.
    • Fullmäktige kan bedöma om kommunen eller regionen har åsamkats sådan ekonomisk skada att ett skadeståndsanspråk ska väckas mot den eller de som vägrats ansvarsfrihet.
  • Hur ser praxis i ansvarsprövningen ut?

    I de allra flesta fall tillstyrker revisorerna att ansvarsfrihet beviljas och fullmäktige beslutar enligt revisorernas linje.

    I ett fåtal antal fall varje år väljer revisorerna att rikta anmärkning och/eller avstyrka ansvarsfrihet. Fullmäktige väljer att vägra ansvarsfrihet och/eller rikta anmärkning i ännu färre fall.

Informationsansvarig

  • Lotta Ricklander
    Handläggare
  • Åsa Hjortsberg Sandgren
    Utvecklingsledare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.