Arbetsorganisation
Hur arbetet på arbetsplatsen är organiserat påverkar såväl den enskilda medarbetarens arbetsinnehåll och arbetsmiljö som verksamhetens förutsättningar att nå sina uppsatta mål. Att skapa en ändamålsenlig arbetsorganisation som kännetecknas av balans mellan uppdrag och förutsättningar är något som kräver både tid och prioritering av resurser.
Alla arbetsplatsers organisation och arbetssätt vinner på att med jämna mellanrum utvärderas och utvecklas – ett arbete som behöver ha sin grund i respektive arbetsplats olika förutsättningar och genomsyras av delaktighet. Dialogen mellan lärare och skolledare likväl som mellan lokala parter är av stor vikt för att uppnå en arbetsorganisation som utgår från verksamhetens uppdrag och uppställda mål.
Utveckling och uppföljning av arbetsorganisation handlar om att gemensamt ta sig an frågeställningar kring ett antal olika delområden. Dessa tangerar även andra utvalda områden i detta stöd, till exempel:
- arbetsmetoder och förutsättningar för samarbete
- arbetstidsförläggning och schemaläggning
- bemanning och arbetsfördelning, inom och mellan yrkesgrupper
- arbetsbelastning
- tydliggöra arbetsuppgifter, ansvar och balans i enskilda medarbetares uppdrag
- kompetensutveckling
- principer för arbetstids- och tjänsteplanering