Arbetsmiljö

En god arbetsmiljö för lärare, skolledare och övriga medarbetare samt för elever i skolan är en central fråga för verksamheten, dess utveckling och för trivseln.

Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete ska bedrivas systematiskt med särskilt fokus på hur uppdraget organiseras, om tiden används effektivt och hur prioriteringsordningen ser ut. Det hör tätt ihop med rektors möjlighet att utöva sitt arbetsmiljöansvar.

Arbetet förutsätter en öppen och konstruktiv dialog om lärares uppdrag och deras arbetsbelastning, arbetstid, arbetsfördelning och stöd i prioriteringar.

Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)

Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är grunden för arbetsmiljöarbetet och innebär att undersöka arbetsmiljön, genomföra åtgärder för att minska eller ta bort risker samt följa upp verksamheten för att förebygga olyckor och ohälsa. Här finns olika material och stöd som rör det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön handlar om enskildas mående och mellanmänskliga relationer. Den består av många delar, bland annat om mängden arbetsuppgifter, arbetstempo, relationer till såväl barn/elever, vårdnadshavare som till kollegor och ledning, risk för hot och våld med mera.

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön

Den fysiska arbetsmiljön

Den fysiska arbetsmiljön handlar om utformning av skolans lokaler och skolgården, om ergonomi, ventilation, belysning och buller med mera för att främja en god fysisk miljö. Arbetsmiljöarbetet ska omfatta både medarbetare och elever.

Den fysiska arbetsmiljön

Den digitala arbetsmiljön

Den digitala arbetsmiljön handlar om hur samspelet mellan teknik och människa fungerar. För att digitala system och teknik ska vara till nytta ska de vara anpassade till människan, ett stöd för verksamheten och fungera rent tekniskt.

Den digitala arbetsmiljön