Publicerad 28 mars 2024

Utbildningsdag 1 – jämställdhetsintegrering ISU

Den första utbildningsdagen ger en översiktlig introduktion till uppföljningsarbete generellt och ISU specifikt. Här ges också introduktion till jämställdhet och vad ett systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänsten kan vara.

Innan ni bestämmer er för målgrupp, innehåll, upplägg och inbjudan kan det vara bra att tänka till kring några delar. Planera också in tid för handledning efter första utbildningsdagen.

Förberedelser inför första utbildningsdagen

Innan ni bestämmer er för målgrupp, innehåll, upplägg och inbjudan kan det vara bra att tänka till kring följande delar.

Vilket eller vilka områden riktar er utbildning sig till?

ISU är användbart inom alla områden inom socialtjänsten, även om fokus kan variera. I den här utbildningen kan det vara lämpligt för deltagarna att avgränsa sin uppföljning till en särskild del av sin verksamhet, till exempel bedömning eller insats.

Inom IFO-området (individ- och familjeomsorg) kan det vara enklare att undersöka resultaten av insatser eftersom problemen ofta är mer specifika och insatserna syftar till att skapa förändring. Inom äldre- och funktionsnedsättningsområdet är fokus inte lika tydligt på förändring, utan uppföljningen kan handla mer om att bibehålla livskvalitet och främja delaktighet.

Det finns inga hinder för att ha deltagare från olika områden, eftersom mycket av kunskapen om ISU är generell. Det kan finnas behov av att utbildaren tolkar och förmedlar kunskapen mellan olika verksamhetsområden.

Ensamarbete eller grupparbete?

Utbildningens upplägg ger stort utrymme för eget arbete med att förbereda och genomföra en liten uppföljning. Att vara minst två personer som arbetar med en verksamhetsuppföljning ger möjlighet att bolla tankar och idéer. Det kan vara svårt att ensam formulera och planera ett konkret uppföljningsarbete och ofta krävs aktiv handledning i högre utsträckning under arbetspassen om en person är ensam i arbetet.

Med eller utan chef?

Det är värdefullt att ha med en chef på tåget när man skall arbeta med uppföljning, både för att chefen kan ge förutsättningar som exempelvis tid under själva utbildningsperioden, och för att förankra arbetet och skapa utrymme för den verksamhetsutveckling som förhoppningsvis blir resultatet av uppföljningsarbetet. Ska ni ha som krav att en chef skall delta från de verksamheter som anmäler sig till er utbildning?

Inbjudan ut i god tid

Skicka ut inbjudan i god tid och ge deltagarna möjlighet att redan i anmälan ange en frågeställning som de vill arbeta med under utbildningen. Även om frågeställningen kan komma att ändras under arbetet så finns det en poäng i att sätta i gång tankarna på vad syftet med att gå utbildningen faktiskt är. Vill man sätta ljuset på en jämställdhetsutmaning i verksamheten? Eller kanske ta reda på vilka som faktiskt tar del av verksamhetens insatser och hur det går för dem?

Här finns exempel på hur en inbjudan till utbildningen kan se ut:

Exempel 1. Inbjudan till ISU-utbildning (Word) Word, 538 kB.

Utbildningsdag 1

Den första utbildningsdagen handlar om att ge en översiktlig introduktion till uppföljningsarbete generellt och ISU specifikt. Här ges också en introduktion till jämställdhet och vad ett systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänsten kan vara.

Mål med dagen

Målet med den första dagen är att leda deltagarna genom processen att utifrån en frågeställning konkretisera (operationalisera) uppföljningsvariabler och landa i en teknisk lösning för datainsamling. Det kan ofta upplevas stort och förvirrande under dagens första hälft, men följer man upplägget har de allra flesta lyckats ringa in något att följa upp och riggat en lösning för datainsamling vid dagens slut.

Upplägg för dag 1

Dagen är uppdelad i fyra pass med relativt korta genomgångar och mer tid för eget arbete.

Första passet - formulera och avgränsa uppföljningsfrågor

Det första passet handlar om att formulera och avgränsa en eller några uppföljningsfrågor. Ett tips är att knyta an till något som är relevant för verksamhetens direkta arbete och att börja i liten skala för att begränsa antalet uppgifter som senare skall registreras.

Andra passet - operationalisera frågor

Det andra passet handlar om att operationalisera dessa frågor; det vill säga skapa frågor och variabler som hjälper till att ringa in och beskriva verksamhetens målgrupp, insatser, resultat och/eller en viss aspekt av verksamheten som är av intresse.

Ett exempel är frågan om kön för att beskriva könsfördelningen bland verksamhetens brukare/klienter. Det betyder att data för kvinnor och män, flickor och pojkar alltid ska synliggöras. Tänk på att också synliggöra personer som inte identifierar sig som kvinna eller man, flicka eller pojke. Kanske samlas redan uppgifter in i verksamhetssystemet som kan belysa de valda uppföljningsfrågorna? Tänk på att inte ”leta nyckeln under lyktstolpen” bara för att det är där det är ljust – det vill säga inte använda uppgifter bara för att de finns, uppgifterna behöver svara mot de frågor som ställts.

Här beskriver SKR viktigt att tänka på vid arbete med inkluderande svarsalternativ för kön i enkätundersökningar.

Inkluderande svarsalternativ för kön i enkätundersökningar

Tredje passet - anpassa verktyg för datainsamling

Det tredje passet handlar om att förbereda uppföljningsarbetet genom att anpassa ett verktyg för datainsamling. Det kan exempelvis vara SUreg eller Excel. Kanske finns det möjlighet att använda ett befintligt verksamhetssystem. Gå igenom de verktyg som är aktuella.

Fjärde passet - planera och förbereda uppföljningsarbetet

Det fjärde och sista passet syftar till att planera och förbereda uppföljningsarbetet mellan utbildningstillfällena. Genom att ta tid för planering kan frågor om vem som förväntas göra vad och när klargöras och minska risken för att uppföljningen nedprioriteras när det vardagliga arbetet tränger på. Boka gärna in tider för handledning innan dagen avslutas.

Exempel på program för utbildningsdag 1 att skicka ut till deltagarna innan:

Exempel 2. Program utbildningsdag 1 ISU-utbildning (Word) Word, 74 kB.

Powerpointpresentation som innehåller förslag till upplägg för en första dag:

Exempel 3. PPT Utbildningsdag 1 ISU-utbildning Powerpoint, 3 MB.

Tiden mellan utbildningsdagarna

Mellan utbildningsdagarna förväntas deltagarna sjösätta sin uppföljning och påbörja datainsamlingen. Ofta behövs tid för att färdigställa eventuella brukarenkäter eller formulera variabler.

Boka in handledning med alla deltagare

Handledningen fyller två syften; det ena är förstås att ge möjlighet att guida och tipsa verksamheten vid specifika frågor som rör själva uppföljningsarbetet. Det andra är att ge lite skjuts i arbetet genom att ha en inbokad tid där det finns en förväntning att uppföljningsarbetet kommit i gång.

Utgå från de lokala förutsättningarna och anpassa handledningen utifrån behov. Ställ exempelvis frågor kring vad som fungerat och vad om varit utmanande. Ofta väcks nya frågor bara genom att könsuppdela statistiken. Finns frågor om jämställdhet eller jämlikhet utifrån första utbildningsdagen? Är det något de vill lära sig mer om? Vägled, uppmuntra och utmana verksamheterna att ta steg framåt.

Informationsansvarig

  • Love Nordenmark
    Handläggare

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.