Artikeln publicerades 30 mars 2021
Allmänna bestämmelser (AB) för chefer
Utbildningen syftar till att ge en grundläggande kunskap om de vanligast förekommande frågorna rörande anställningsvillkoren i kommun och region. Utbildningen utgår från kollektivavtalet Allmänna bestämmelser (AB) och viss arbetsrättslig lagstiftning som har ett nära samband med AB.
Anmälan
Mer information och anmälan hos Adda.
Allmänna bestämmelser för chefer, Adda
Innehåll
Utbildningen beskriver det nu gällande avtalet AB20. Uppdateringar för att ta hand om ändringarna genomförda i AB 24 pågår.
- Grundläggande kunskap om anställningsvillkor
- Utbildningen ger en beskrivning av SKRs och Sobonas avtalskonstruktion, det vill säga hur Huvudöverenskommelsen, AB och bilagor hänger ihop.
- Den förklarar samspelet mellan lagstiftning och kollektivavtal inom en rad områden som är centrala för den som är chef med personalansvar.
- Utbildningen består av fakta om olika villkor och regler i lag och kollektivavtal och varvas med övningar.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig i första hand till dig som är chef med arbetsgivaransvar eller motsvarande men kan även fungera som introduktion för dig som arbetar med personalfrågor. Om du arbetar i ett Sobona-företag så är utbildningen relevant om ni är ett företag som tillämpar kollektivavtalen som är gemensamma med SKR.
Praktisk information
Utbildningen kan genomföras i valfri takt. Du har tillgång till utbildningen i 365 dagar och kan pausa och återuppta utbildningen när det passar dig under denna period.
Utbildningen i AB för chefer är framtagen gemensamt av SKR och Adda. Du anmäler dig och genomför utbildningen via Adda. SKR ansvarar för att all fakta i utbildningen är relevant och uppdaterad.