Publicerad 19 december 2023

Peppol (teknik, säkerhet och transportprotokoll)

I den här kategorin finns frågor om den tekniska överföringen av meddelanden i Peppolnätverket.

Kontakta oss gärna via kontaktformuläret nedan om ni inte hittar svaret på er fråga här.

  • Vad är skillnaden mellan Peppolnätverket och traditionella operatörsnätverk?

    E-fakturor i Peppolnätverket
    Peppol är ett internationellt nätverk för elektroniska inköp som gör e-handel och e-upphandling enklare. Nätverket består av flera delar, bland annat en teknisk infrastruktur, gemensamma meddelandestandarder och en organisation som utvecklar nätverket. All information och tekniska beskrivningar i Peppolnätverket är fritt tillgängliga. Vilken aktör som helst kan alltså använda och tillhandahålla de tjänster som ryms i Peppol, givet att man uppfyller vissa krav.

    SFTI rekommenderar Peppolnätverket för elektroniska inköp i offentlig sektor.
    Peppolnätverket är öppet i det avseende att inga avtal behöver tecknas mellan avsändare och mottagare av meddelanden eller mellan operatörerna (accespunktsoperatörer). Avsändare respektive mottagare tecknar avtal med valfri accespunktsoperatör. Vidare får varken avsändare eller mottagare av Peppol-meddelanden debitera varandra enligt Peppol Service Provider Agreement.

    Det behövs inte heller några kompatibilitetstester mellan avsändare och mottagare för att komma igång med meddelandeöverföring i Peppolnätverket. De kommunicerande parterna behöver enbart säkerhetsställa att deras egna system har stöd för de meddelanden man vill kommunicera. I Peppolnätverket finns också kontroller och valideringar vilket gör att alla e-fakturor som levereras är korrekta och följer gällande regler för den europeiska standarden (EN16931).


    E-fakturor i traditionella operatörsnätverk
    I Sverige och andra länder finns överlappande nätverk för EDI-kommunikation mellan e-fakturaoperatörer. Nätverken, som ofta kallas för VAN (Value Added Network) eller samtrafik, är resultatet av frivilliga samarbetsavtal mellan operatörer. De operatörer som utväxlar e-fakturor i dessa nätverk kallas för VAN-operatörer eller fakturaväxlar. Ett villkor för att kunna sända meddelanden mellan avsändare och mottagare är att deras respektive operatör har ett samarbetsavtal med varandra.

    För att skicka och ta emot e-fakturor inom ett VAN-nätverk måste tester och manuella valideringar genomföras för att säkerställa att EDI-kopplingen skett på ett korrekt sätt. Denna process är ofta komplex och tidskrävande.

    Inom det svenska VAN-nätverket är Svefaktura det vanligaste formatet för e-faktura. Observera att Svefaktura är ett äldre format som inte överensstämmer med den europeiska standarden (EN16931) och därför inte kan användas för att uppfylla e-fakturalagens krav (för B2B-kommunikation kan dock Svefaktura fortfarande användas). 2021 avförde SFTI Svefaktura som rekommendation och slutade därmed att förvalta och ge stöd till användningen av detta format.

    Se e-fakturalagen

    Se (EU) 2017/1870

    Se Peppol Service Provider Agreement

    Läs mer om Peppolnätverket på SFTI.se

    Läs mer på Digg.se om hur du ansluter till Peppolnätverket

  • Finns det lagkrav på Peppol BIS Billing 3 eller kan man fortfarande skicka Svefaktura?

    E-fakturalagen, lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling, gäller fakturor som utfärdas till följd av offentlig upphandling. Lagen säger att fakturor som omfattas av lagen ska överensstämma med den europeiska standarden (EN16931). Peppol BIS Billing 3 är utvecklad i överenstämmelse med denna standard. Kravet i e-fakturalagen kan därför uppfyllas genom att skicka e-fakturor i formatet Peppol BIS Billing 3. Svefaktura är däremot ett äldre format som inte överensstämmer med den europeiska standarden och kan därför inte användas för att uppfylla e-fakturalagens krav (2021 avförde SFTI Svefaktura som rekommendation). En upphandlande organisation kan dock välja att göra undantag från formatkravet om man uttryckligen avtalar om detta med sin leverantör. Syftet med denna möjlighet var att inte behöva ändra existerande flöden i samband med att lagen trädde i kraft 2019. Omvänt kan en upphandlande organisation alltid välja att vägra Svefaktura-formatet eftersom det inte uppfyller e-fakturalagens krav.

    Utöver kraven på utfärdaren enligt ovan finns det även krav på upphandlande organisationer att kunna ta emot e-fakturor enligt Peppol BIS Billing 3, se Digg:s föreskrift om registrering i PEPPOL (MDFFS 2019:1).

    Sammanfattningsvis så finns det i e-fakturalagen ett krav på överstämmelse med den europeiska standarden (EN16931) vid utfärdande av e-fakturor till följd av offentlig upphandling. Detta krav kan uppfyllas med användning av formatet Peppol BIS Billing 3 men inte Svefaktura.

    Se e-fakturalagen

    Se (EU) 2017/1870

    Se Digg:s föreskrift om registrering i PEPPOL

  • Finns det lagkrav som upphandlande organisationer måste följa vid utgående fakturering?

    När en statlig myndighet fakturerar en utomstatlig organisation måste myndigheten använda e-faktura om mottagaren godkänner det, alternativt begär det. Observera att en begäran om e-faktura endast kan avse ett format som uppfyller e-fakturalagens (2018:1277) krav på överstämmelse med den europeiska standarden (EN16931). Detta krav kan uppfyllas med användning av formatet Peppol BIS Billing 3 men inte Svefaktura.

    Fakturamottagare som är registrerade i Peppols adressregister (SMP) får anses ha godkänt att ta emot e-fakturor i formatet Peppol BIS Billing 3.

    När en statlig myndighet fakturerar en annan statlig myndighet måste myndigheten alltid använda e-faktura, inget godkännande krävs från mottagaren.

    Statliga myndigheter ska kunna skicka e-fakturor i formatet Peppol BIS Billing 3 i Peppolnätverket.

    Det finns inga motsvarande lagkrav för kommuner och regioner, de måste endast vara anslutna till Peppolnätverket och ha stöd för mottagning av Peppol BIS Billing 3.

    Läs mer på Digg:s webbplats

    Se e-fakturalagen

    Se (EU) 2017/1870

    Se Digg:s föreskrifter om hantering av beställningar och standarder vid elektroniskt informationsutbyte (MDFFS 2021:1)

    Se Digg:s föreskrift om registrering i PEPPOL

  • En organisation är registrerat som fakturamottagare i Peppol men finns inte med i Peppol Directory. Vad beror det på?

    Peppols infrastruktur har ett inbyggt adressregister som brukar benämnas "SMP/SML". Alla organisationer som kan ta emot elektroniska dokument finns upplagda i detta register. När ett meddelande ska skickas är det detta register som Peppols accesspunkter använder för att hitta mottagarens tekniska adress. Slagningarna kan bara göras på Peppol-ID, inte på exempelvis organisationens namn. När man söker i SFTI:s söktjänst (Peppol Lookup) så är det mot detta adressregister slagning görs och uppgifterna är alltid korrekta i denna källa.

    Peppol Directory är en tjänst som driftas av OpenPeppol och är tänkt att göra det enklare att hitta parter genom att även exempelvis organisationens namn blir sökbart. Peppol Directory är en separat tjänst vars innehåll fylls på av accesspunktsoperatörerna. Praktiskt taget alla accesspunktsoperatörer publicerar sina mottagare men det är (ännu) inte obligatoriskt. Värt att notera är att Digg rekommenderar att inte registrera enskilda firmor med personnummer, utan med GLN. Det kan också ibland vara en fördröjning från det att en organisation registrerats i Peppol tills dess att den blir sökbar Peppol Directory.

    Man kan jämföra det med mobiltelefoni. När man skaffar ett abonnemang blir man direkt "sökbar" så att andra kan ringa till en. Däremot kan det dröja innan telefonnummer och namn dyker upp i hitta.se. I denna jämförelse kan man säga att mobilnätet har ett inbyggt adresseringsregister (motsvarande Peppol SML/SMP) som är nödvändigt för att koppla fram telefonsamtal. Och hitta.se motsvaras av Peppol Directory där man kan söka på namn osv.

    Så, om en mottagare inte syns i Peppol Directory men däremot i SFTI Peppol Lookup - då vet ni att mottagaren är ansluten till Peppol och det går att skicka meddelanden till den.

    Se Peppol Directory

    Se Peppol Lookup

  • Hur gör man för att byta Accesspunktsoperatör?

    En grundläggande princip - Det är organisationen som väljer vilken accesspunktsoperatör man ska använda. Operatören kan inte vägra att ett byte genomförs (annat än man avtalat om en viss tid för avslut osv).

    Om ni vill byta operatör behöver ni informera den gamla och den nya operatören att ett byte ska genomföras. I praktiken innebär det att den gamla operatören avregistrerar ert Peppol-ID från sin accesspunkt och den nya operatören registrerar samma Peppol-ID i sin accesspunkt.
    Det finns två sätt att göra en sådan migrering - manuell eller automatisk.

    Vid manuell hantering så måste man bestämma en tidpunkt då bytet ska ske och stämma av det med respektive operatör. Vid den aktuella tidpunkten avregistrerar den gamla operatören och den nya operatören påregistrerar. Det är bra om man kan hålla tidsfönstret mellan avregistrering och påregistrering så kort som möjligt.

    Vid automatiska migrering (observera att den automatiska varianten inte stöds av alla operatörer än) markerar den gamla operatören det Peppol-ID som ska migreras. En tillfällig nyckel genereras och den lämnas över till den nya operatören som sedan genomför avregistreringen med hjälp av nyckeln och påregistrerar direkt efter. Med denna metod blir tidsfönstret mellan avregistrering och påregistrering minimal.

  • Kan vi ha flera olika Peppol-ID?

    Det är tekniskt möjligt att använda flera olika Peppol-ID, exempelvis ett för mottagning av leverantörsfakturor och ett annat för övriga e-handelsmeddelanden. Det kan dock vara svårt för leverantörer att hålla reda på olika Peppol-ID beroende på meddelandetyp, vilket gör att det inte alltid är lämpligt.

    Läs mer på Digg webbplats

  • Varför visas ibland å, ä och ö när meddelandet presenteras i vårt system?

    Den troligaste anledningen är att den som skapat XML-meddelandet har använt fel teckentabell.

    Läs mer om regler kring tecken i XML-meddelanden här

  • När man validerar ett XML-meddelande gentemot schematron-regler så flaggas felen med allvarlighetsgrad ”warning” och ”fatal”. Vad innebär dessa flaggor?

    ”Fatal” visar att meddelandet inte är följsamt gentemot standarden. Ett meddelande med denna typ av fel får inte skickas i Peppols nätverk. ”Warning” visar på en avvikelse eller oklarhet i meddelandet som kan ge problem för mottagaren, men där mottagaren behöver värdera om det mottagna dokumentet kan användas på ett meningsfullt sätt.

    Läs mer om affärsregler här

  • Vi anger text som innehåller radbrytningar i fakturans anteckningsfält för att göra texten mer läsbar men mottagaren säger att de inte visas. Är det obligatoriskt för mottagaren att behålla radbrytningar?

    Ja, radbrytningstecken som förekommer inuti en textsträng ska respekteras av den applikation som presenterar meddelandet.

    Läs mer om regler kring tecken i XML-meddelanden här

Kontakta oss

Kontakta SFTI:s tekniska kansli

Välj område * (obligatorisk)
Välj område















Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.